URBAN & 4: 'OTROVNA KIŠA'
(Dancing Bear; 2005.)
Neosporni klasik napose siromašne hrvatske diskografije koji se može pohvaliti statusom najtraženijeg albuma od devedesete naovamo, doživio je svoje dugo očekivano i prijeko potrebno reizdanje. Od pojave originalnog CD-a i kazete u slabašnoj nakladi kratko živućeg diskografa Izabela iz 1996. godine, 'Otrovna kiša' je u kanalima domaćeg second-handinga slovila kao nenabavljiv kolekcionarski "item". Čelništvo Dancing Beara je tako isposlovalo hvale vrijedan potez s multimedijalnim dodatkom od tri video spota, izmijenjenom naslovnicom i olakšalo muku svima koji nemaju svoj primjerak.

Urbanovo javno odricanje od rock instrumentarija, posebice gitare, forme benda i statusa alter mesije kojeg je uživao kao glavni Laufer, medijski je bilo prikazano puno drastičnije no što je njegov solo prvijenac u konačnici zazvučao. Sjećam se premijernog prikazivanja spota 'Astronaut' i svojeg uzbuđenja rane posttinejđerske faze u kojoj je moja vjera u rock'n'roll već uvelike bila poljuljana, i kako taj astronaut uopće nije potkrijepio od medija nametnuta očekivanja o tko zna kakvom odmaku od Lauferove ostavštine. Prevarili su se utoliko što su Portishead i Massive Attack kao možda nominalno glavne Urbanove muze bile vrlo dobre poznanice ondašnjeg alter auditorija, i očekivanja koja su nas navlažila u tom pravcu nisu isporučila ekvivalent bristolskim magovima, već samo jednu jako dobru, jako svježu rock ploču. U nadolazećim godinama izašlo je na površinu da je jedino taj isti Urban uspio u budućnosti nadmašiti samoga sebe, a 'Otrovnom kišom' polučiti u nas dotad, a i poslije, dozu maštovitosti neprocjenjive i neponovljive vrijednosti. Ništa revolucionarno u svjetskim razmjerima, iako sazviježđima daleko ispred rezultata njegovih suvremenika i, treba priznati, puno prije no što smo se upoznali sa terminom post-rock. Kao javnosti poznati predložak mogao je jedino poslužiti album Radiohead 'The Bends'. Čista pop apstrakcija!

Zrele ambicije riječkog genija potvrdile su prije svega autorski jake numere 'Nebo', 'Astronaut', 'Nuclear Baby' i 'Robot' dok su produkcijske bravure koliko god napredne bile za svoje vrijeme, vrlo decentne i funkcionalne. Evolucija rock'n'rolla zavirila je i u naše podneblje u toj nesjećamseviše tisuću devetsto devedeset i šestoj godini. Dragi Urbane, upravo zahvaljujući okolnostima koje si ti tako odvažno i spretno sapleo.

Višeslav Laboš
labosh@mi2.hr
1. veljače 2006