TONY YAYO: 'THOUGHTS OF A PREDICATE FELLON'
(Interscope/Aquarius; 2005.)
Kad kažete Tony Yayo ja pomislim na androgenog, homoseksualnog "umjetnika" (Antony, Boy George, Elton John) ili španjolskog macana koji drnda na akustari i zavija o tamnoputoj femme fatale širokih bokova koja mu je slomila krhko latinoameričko srce. Kad kažete Tony Yayo sigurno ne pomislim na gangsta-repera, člana najeksponiranijeg i najopasnijeg mainstream hip-hop kolektiva, ozloglašenog G-Unit. Tony Yayo je upravo to - stokilaška masa crnog mesa ponosna na svoje kriminalno zaleđe i (ne)upitne liričke vještine. Čovjek je konačno izišao iz zatvora pa je snimio album. Bolje da nije.

Jer album je nakupina najiritantnijih klišeja koje hip-hop danas može ponuditi: neduhovite rime o ubijanju crne braće, uživanja u svom imovinskom stanju i karanju mladih i zgodnih pičaka, te nenadahnute, dosadne podloge prožete beatovima koji ne bi mogli prodrmati ni šesnaestogodišnjeg živčanog klinca na bonkasima! Dobro, malo pretjerujem. Poneki beat zasjaji kroz album poput dragulja u blatnoj kaljuži, distorziran i mastan, pa me podsjeti na slavne dane kad je hip-hop još uvijek bio najinovativniji glazbeni žanr u svijetu pop muzike. Osim toga 'Homicide' je bolja od svega sa 'The Massacre', sa Zorillinom bas linijom koja podsjeća na roj podivljalih, shizofrenih pčela-ubojica, i prije biste je povezali uz kakvog britanskog grimera nego uz našeg dragog Tonya.

S druge stranem, na liričkom planu nema niti jedan zanimljiv moment. Gangsteri su još uvijek u srednjem vijeku. I to doslovno! Nekoć su europski vitezovi ubijali druge vitezove koji bi se pojavili na njihovom teritoriju, a zatim se vraćali doma, pili vino, jebali dvorske dame i pjevali pjesme o svojim podvizima. Ekipa iz G-Unita danas radi to isto.

Ostavimo li na trenutak glazbenu domenu, i upustimo li se u sociološko razmatranje mainstream hip-hopa, možemo zaključiti kako su gangsta-reperi dijelom odgovorni za stvaranje kulture koja veliča nasilje, droge i kurvanje, kulture u kojoj su odgojeni brojni naraštaji američke mladeži. Ti isti klinci ponosni su na to što su getoizirani, što su oni ti koji pune zatvore i što se nikad neće pomaći na društvenoj ljestvici društveno korisnim radom. G-Unit su doprinijeli novom porobljavanju američkih crnaca, prodali su vlastitu kulturu za dolare i uz to još uvijek uživaju u masovnoj podršci svojih praznoglavih sljedbenika.

Čini se da je istina - kada stvari krenu k vragu jedino što možete napraviti je dignuti ruke u zrak i tulumariti do kraja svijeta. Nadam se da se nećete uvrijediti ako ja na ovom partyju ostanem sa strane. Iz socioloških i soničnih razloga Tonyu palac dolje.

24. listopada 2005.

Yayo

G-Unit