TONI KITANOVSKI & CHERKEZI ORCHESTRA: 'BORDERLANDS'
(Enja Records; 2006.)
Postoji u Skopju jedan dio grada (kvartovi se tamo zovu "maala" a to dolazi od turcizma "mahala") zvan Topaansko Pole ili skraćeno Topaana koju je spominjao u jednoj pjesmi i Stefanovski na albumu 'Gipsy Magic'. Iz laboratorije zvuka Topaane već tri generacije odašilju se autentični zvuci i humane emocije romskog brass orkestra Čerkezi koji je dobio ime po najstarijem članu Čerkez Rašidu. Kada je Manu Chao svirao u Skopju, posjetio je familiju Čerkeze i nagovarao ih da sviraju sa njim, a pokušavao ih je i Emir Kusturica pridobiti za jedan od svojih projekata. Jedini koji ih je uspio kreativno zaintrigirati nudeći im mogućnost da spoje moderni jazz i romsku glazbu je makedonski gitarist Toni Kitanovski. Rezultat je uspješno izveden ritmičko-harmonijski eksperiment nazvan 'Borderlands' koji se sastoji od tradicionalnih kompozicija, Tonijevih autorskih radova i jazz standarda.

Album započinje u New Orleans štihu gdje na kompoziciji 'Ed Blackwell' Toni izražava poštovanje istoimenom bubnjaru. Tonijeva gitara suvereno surfa prostorom ljubavi i strasti koju uokviruju majstorske brass dionice i bubanj Aleksandra Sekulovskog. Virtuoznost i spontanost Čerkezi Orkestra dolazi do punog izražaja na tradicionalnom čočeku 'Tetovska' koji se često izvodi na svadbama u toj regiji Makedonije. Od samog početka na ritmove tapan bubnja školski precizno lijepe se trube jedna za drugom čiji ugođaj jednostavno otklanja bilo kakvu ravnodušnost, a u pozadini se čini da Tonijeva gitara motri iz daljine ovaj svadbarski kalabalak te prede poput usamljenog i predivnog šarplaninskog risa sva opijena od mirisa narodnog veselja. Romski začini jarko crvene boje diskretno su obojili dobro poznatu piano kompoziciju Eric Satia, 'Gnossienne No. 1' te joj dali oksimoronski okus teškog životnog puta ispunjenog nama tako nepojmljivom energijom veselja. Umjetnici su otišli i korak dalje te su izvornu kompoziciju modificirali i ubrzali u sasvim zadovoljavajućoj verziji 'Gnossienne čoček', koja se uz 'Turkish čoček' i 'Mr. Choon' te prethodno spomenutu 'Tetovska' nameću kao noseći elementi ovog projekta. Vrlo živa i plesna 'Mr. Neat' je prepoznatljiva numera koja se često posuđuje od Vardara pa do Triglava. Izvrsne Tonijeve numere 'Šeherezada', 'Čerkez babo' i 'Togo' odlično su se uklopile u cjelokupnu ideju, održavajući slušatelja fokusiranim, a ujedno smanjujući intenzitet furioznih Čerkezovih čočeka koji na trenutke prijete potpunim otkazivanjem kočnica.

Toni Kitanovski je sebi otvorio ulazna vrata svjetskih pozornica gdje već odavno pripada, te je zacementirao status jednog od najvjerodostojnijih makedonskih glazbenika. Dječački san - raditi sa Čerkezima, je ostvaren. Sada je vrijeme krenuti dalje. Na sreću, nama ostaje 'Borderlands'.

marko.cacanoski@googlemail.com
19. sijeènja 2007