TOM WAITS: 'ORPHANS - BRAWLERS, BAWLERS & BASTARDS'
(Anti/Dancing Bear; 2006.)
U Jarmuschevom filmu 'Coffee & Cigarettes', Iggy Pop preporučuje Waitsu bubnjara, a ovaj ga uvrijeđeno pita što nije dobro s bubnjem na njegovim pločama. Odgovor bi bio da u biti pravog bubnja uglavnom niti nema i to još od 1983. i 'Swordfishtrombones', no njegova glazba je zahvaljujći raznim perkusijama itekako ritmička. Ta tribalna, primalna crta prisutna je u Waitsovoj glazbi zadnjih dvadeset pet godina i uz taj hrapavi, potrošeni glas je i njegov zaštitni znak Kritičari obično spominju blues, folk, country, jazz, rock, rhythm and blues kako bi opisali njegovu glazbu, no, premda je ona doista amalgam svega toga i još mnogo toga drugog, postoji samo jedan žanr kojeg Tom Waits pripada, a to je, pogađate - Tom Waits. 'Orphans', premda ima dvadesetak neobjavljenih stvari, nipošto nije novi Waitsov album, niti ga se takvim može promatrati. U pitanju je kompilacija, zapravo box set koji okuplja 54 manje poznate snimke iz ovog drugog razdoblja njegove karijere.

Naglasio sam namjerno da nije u pitanju album jer mi se čini da postoji problem u procjenjivanu i razlikovanja albuma i kompilacija i među publikom i među kritikom. Kompilacija, pogotovo ovako opsežna, nikako ne može imati odlike albuma kao što su kompaktnost ili koherentnost, no ona ima nešto što albumi nemaju, arhivsku vrijednost i opsežnost, osjećaj čupanja pjesama iz ruku zaborava. Velika većina ove siročadi, kako ih je Waits nazvao, je doista zaslužila da iz tog zaborava bude spašena. Vrijednost ovog box-seta je u tome što se slično kao i najbolje kompilacije u zadnjih par godina- poput Johnny Cashovog 'Unearthed' ili Caveovih 'B- Sides And Rarities' iznimno lako sluša, uvlači slušatelja u taj svoj svijet i zahvaljujući odličnom sekvenciranju ima jedan svoj kontinuitet i logičan slijed.

Prvi disk 'Brawles' je uglavnom bluesu orijetiran živahniji materijal, drugi 'Bawlers' je baladno i jazz orijentiran i najsličniji je materijalu s albuma 'Alice' iz 2002, ponajviše u smislu da je u pitanju čitanje starog Waitsa kroz prizmu novog. Treći disk je, baš kako mu ime kaže, najtvrđi orah, komadići spoken worda i kabarea ga tvore, a karektiriziraju ga čitanja i posvete autorima kao što su Weil, Bukowski i Kerouac, no nije u pitanju višak jer je i taj dio njegovog rada i stvaralaštva zaslužio da bude predstavljen. Unatoč vrlo visokom prosjeku kompilacije neke pjesme se jednostavno i neizbježno izdižu iz cjeline, a to su prije svega sjajna politički obojena 'Road To Peace', prekrasna balada 'World Keeps Turning' i obrada standarda 'Sea Of Love'.

Već sam iznio svoje stajalište da Waits teško ili gotovo nikako ne promašuje. Kod njega je samo pitanje u kojem je stupnju nešto dobro. Ova kompilacija to samo dodatno potvrđuje. Da ovom čovjeku date da uglazbi telefonski imenik ili račun iz samoposluge, ispalo bi dobro. Nemam što drugo za reći, stoga prepuštam završnu riječ majstoru osobno: "And if God is great and God is good why can't he change the hearts of men?Well maybe God himself is lost and needs help/ Maybe God himself he needs all of our help/Maybe God himself is lost and needs help/He's out upon the road to peace"

19. prosinca 2006

TW

'Real Gone'