FEAR OF MUSIC
(Sire/Rhino/Dancing Bear; 1979./2006.) ,
REMAIN IN LIGHT
(Sire/Rhino/Dancing Bear; 1980./2006.) ,
SPEAKING IN TONGUES
(Sire/Rhino/Dancing Bear; 1983./2006.)

Ova remastrirana i zbilja dobro opremljena reizdanja izdana su u osmodijelnom box setu 'Brick' krajem prošle godine koji sadrži sve studijske albume Talking Heads. Međutim cijena tog box seta bila je popriličnih 149 dolara jer su albumi bili u dualdisc tehnologiji pa je s jedne strane CD a s druge strane DVD verzija albuma u 5.1. mixu. Tolika cijena bi mnoge odbila, a možda i ne žele svi svih osam studijskih albuma stoga su od početka ove godine dostupna i pojedinačna izdanja koja nisu dual disc nego sadrže i DVD verziju od kojih je Dancing Bear prvo uvezao prvih pet albuma što je pametan potez jer oni predstavljaju srž bendove diskografije. Najveća vrijednost ovih reizdanja je njihov tretman zvuka koji je uistinu poboljšan u odnosu na prethodna CD izdanja dok je bonus materijal simpatičan, ali ne i spektakularan dodatak.

'77', bendov debi kao i nasljednik 'More Songs About Buldings And Food' simpatični su albumi s pregršt dobrih pjesama koje možemo nazivati new waveom, post punkom ili art punkom, ali prije svega su to svjedočanstva o njujorškoj sceni tog vremena koja se odlikuju velikom dozom inteligencije i nervozne, rastrzane energije koja se očituje u bendovom kvazi-plesmom zvuku. Stoga ne čudi da 'Who Is It', 'Psycho Killer', 'Love - Building On Fire', 'Stay Hungry' ili briljantna obrada soul standarda Al Greena 'Take Me To The River' i danas zvuče jednako svježe kao i krajem sedamdesetih. Ova dva albuma su također najbolje prošla što se tiče bonus materijala jer je na njih uvršten solidan broj zanimljivih nealbumskih pjesama i alternativnih verzija od kojih posebno iskače kvazi-akustična verzija 'Psycho Killer' s čelom disco inovatora Arthura Russella.
,

Ipak bez obzira na kvalitetu i simpatičnost prva dva albuma prva remek-djela nalaze se na briljantnim 'Fear Of Music' i 'Remain In Light' čiji složeni aranžmani zbilja blistaju u remastriranim verzijama što zapravo i ne čudi budući da ih je radio bendov klavijaturist Jerry Harison pa je i logično da se potrudio. 'Fear Of Music' je začuđujuće klaustrofobična post punk ploča koja ni danas ne prestaje očaravati svojim emocionalnim nabojem i enigmatičnim stihovima Davida Byrnea koji hvataju samu esenciju modernog života. Album se otvara Afrikom inspiriranom 'I Zimbra' čiji zapadnjacima neshvatljivi napjev simbolizira nedostatak komunikacije u našoj kulturi kojom se na neki način bavi cijeli album. 'Life During Wartime' možda je simpatična plesna pjesma ali se iza njenih stihova krije ideja o svijetu u kojem neće biti mjesta za takve pjesme jer će nas iz ugodne egzistencije trgnuti puki nagon za opstankom. 'Heaven' je balada koja ocrtava raj kao mjesto na kojem je sve isto i nikad se ništa ne događa, a ultra-paranoidna završnica 'Drugs' jedna je od najsugestivnijih pjesama ikad.

'Remain In Light' jedan je od najboljih albuma osamdesetih i označio je i vrhunac benda kao i njihove suradnje s producentom Brianom Enom. Nevjerojatna energija unutar benda se očituje u preraspodijeli instrumenata jer ovdje gotovo da svi sviraju sve, a gustoj i kompleksnoj zvučnoj slici doprinosi i niz gostujućih muzičara od kojih posebno treba izdvojiti sjajnog gitarista Adriana Belewa čija gitara dodaje još jednu dimenziju sjajnim pjesmama poput 'Born Under Punches (the Heat Goes On )' ili 'Crosseyed And Painless'. 'Once In Lifetime' i 'Houses in Motion' postale su igrom slučaja hitovi tek godinama kasnije, a njihov pomaknuti funk inspiracija gomili glazbenika iz raznih žanrova. Album zatvaraju dvije antologijske pjesme, prekrasna 'Listening Wind' i 'The Overload' za koju legenda kaže da je inspirirana Joy s Division, no bend ih dotad nije čuo nego su zamislili njihov zvuk prema onom što su o njima čitali. Nevjerojatno je koliko su u tome uspjeli. Nakon takva dva albuma nije ni čudo da se bend skoro raspao i da su im trebale tri godine za sljedeći album.

'Speaking In Tongues' je ovdje zapravo najviše profitirao pa je remasterizacijom znatno poboljšan njegov opušteni, ali složeni funk zvuk. Iako je u pitanju lošiji album od dva genijalna prethodnika, on ostaje njihov najraniji i najuspjeliji pokušaj komercijalizacije i uklapanja ranijih eksperimenata s poliritmijom, funkom, sintesajzerima i složenom instrumentalizacijom u konvencionalnije pop strukture. Dva simpatična hit singla 'Burning Down The House' i 'This Must Be The Place (Naive Melody)' donijeli su im zasluženi komercijalni uspjeh, a ostatak albuma ovdje je pogotovo dobio na draži zahvaljujući isticanju brojnih zvučnih detalja koje ukrašavaju u osnovi funk svirku.

Dakle, pred nama je esencijalna zbirka najboljih albuma Talking Heads. Slično kao i prije dvije godine s sjajnim live albumom 'The Name Of This Bend' i ovdje odlično obavljen posao na reizdanjima iznova aktualizira njihov zvuk podarivši njihovim izvanvremenskim pjesmama i izvanvremensku kvalitetu zvuka.

14. ožujka 2006

Talking Heads

'The Name Of This Band'