STEVE REICH: 'YOU ARE (VARIATIONS)'
(Nonesuch/Dancing Bear; 2005.)
Prvo pitanje koje se postavlja je zašto ja kao netko tko nije muzikolog i čak nema teorijsku glazbenu edukaciju uopće ide recenzirati djelo jednog od najvažnijih skladatelja 20 stoljeća ? Odgovor je vrlo jednostavan, sviđa mi se njegova glazba i ne mislim da bi ovakva djela trebala ostati u uskim akademskim krugovima, uostalom baš zato da se to ne dogodi i postoji Nonesuch, Warnerova podetiketa za suvremenu ozbiljnu glazbu. Reich je uz Philipa Glassa i Terry Rileya najpoznatiji predstavnik minimalizma i autor remek djela poput 'Drumming' ili 'Music For 18 Musicans'. Njegova glazba možda ima minimalne promjene unutar svoje strukture, ali zbog gustih aranžmana stvara osjećaj beskrajnosti, a ponavljanje i varijacije jednostavnih i pamtljivih dijelova gotovo da induciraju stanje transa.

'You Are Variations najnoviji je komad koji je napisao, a sastoji se od četiri stavka u kojima vokali pjevaju (ili bolje rečeno mantraju) kratke tekstove koji su izvučeni iz predložaka u rasponu od Talamuda do Wittgensteina. 'You Are' uključuje jedan od većih ansambala s kojima je Reich radio, no glavnu ulogu igraju glasovi i četiri klavira čiji akordi određuju cijelu atmosferu djela, a to se posebice odnosi na prvi i najduži dio 'You Are Wherever Your Thoughts Are'. Pošto cijelo djelo traje tek 26 minuta na ovaj album je uvršten i 'Cello Couterpoint' iz 2003., djelo koje je prethodilo ovom ambicioznom komadu i koje ga po mojem laičkom mišljenju nadmašuje. 'Cello Counterpoint' je jedna 11-minutna skladba koja se sastoji od tri brzo-sporo-brzo dijela, a čija posebnost leži u tome što svojom strukturom istražuje ne samo granice čela kao jednog prekrasnog instrumenta nego se potpuno poigrava formom jer je u pitanju skladba pisana za oktet, no izvodi je osam puta snimana čelistica Maya Beiser, tako da je zapravo u pitanju oktet sastavljen od jedne osobe. U pitanju je prekrasno i vrlo filmično djelo s kojim Reich postiže, bar u mom slučaju, ono što je naumio s 'You Are', dakle ti si sve ono što misliš dok slušaš glazbu.

15. siječnja 2006.

Biografija