SOFA SURFERS: 'SOFA SURFERS'
(Klein; 2006.)
S radovima Sofa Surfers se prvi puta susrećem 1998. godine u režiji Radio Studenta. Prvijenac se zvao 'Transit', a kolega koji mi ih je predstavio, Antoine. Moja ondašnja opsesija sa fusion jazzom, starom funk glazbom, psihodelijom i općenito organskom svirkom pretakala se u prve ljubavi sa elektronikom pri čemu je značajnu ulogu odigrao upravo ovaj austrijski bend. Pjesma 'The Plan' je hodočastila mojim DJ setovima u Močvari kao razorni dancefloor favorit, koji se uredno mogao prodati kao rare funk gem od par desetljeća unatrag.

Klein Records se u međuvremenu profilirao kao najintrigantniji label starog kontinenta sa imenima poput I-Wolf, Trio Exklusiv, E:Gum, Seelenluft, Stereotyp, Al Haca, Bauchklang, Markus Kienzl i drugima kao glavnim protagonistima koji beskompromisno šišaju kroz apsolutno sve žanrove elektronskog leksikona. Liberalni individualizam politike Kleina izvođačima dozvoljava autonomiju u stvaralaštvu do najmanjih finesa što su se s vremenom obličile u neki, ponajprije primjetljivo kod ovog albuma, skoro u potpunosti neklupski zvuk. Povratak korijenima bila bi svakako otrcana fraza za evolucijski korak Sofa Surfers, iako se pod njihovim korijenima ovdje ne smatraju trip-hop i dub elementi koji ih ionako prate kroz svaki album, već skroz ogoljela, gitara-bas-bubanj-vokal konstitucija. Vokalni lider impozantno lirskog kolorita, Mani Obeya, dovoljno je upečatljiv da nosi cjelokupan pjevački segment ploče. I dalje mračnog raspoloženja, na njihovom petom albumu nema semplera, syntheva, nema podmazivanja atmosfere efektima jeke, repeticije niti bilo čime što bi ovaj bend povezalo sa njihovom diskografskom prošlošću.

Novi Surfers se svojom estetikom ne uklapaju niti u društvo LCD, The Kills, Departure ili Who Made Who, svakako sve redom vrhunskih novovalnih dirty disco bendova. Slika bi se ponajbolje artikulirala kad bi zamislili da kakav moćno isproduciran garažni bend svira pod utjecajem Surfers kao svojih ideoloških uzora. Da li će Surfers biti prepoznati kao epigoni novog rocka s obzirom na matični milje elektronskog Klein Recordsa i je li im sudbina određena neparticipiranjem u već uvelike trendovskom Franz Ferdinand izričaju kao jedinoj prihvaćenoj formuli za radijske, pa i klupske etere kada je riječ o novom rocku? Odgovor pronađite u vlastitoj kućnoj sofi, divanu, dvosjedu ili kauču, kako vam drago, ili još bolje, 29.3. u ultimativnom zagrebačkom salonu kulture, klubu Močvara.

Višeslav Laboš
labosh@mi2.hr
22. ožujka 2006