RAZNI IZVOĐAČI: 'IMPULSIVE! - REVOLUTIONARY JAZZ REWORKED'
(Impulse/Aquarius; 2005.)
Na polju žanrova jedina današnja alternativa je elektronička scena. Sve ostale imaju široku podršku velikih izdavača, podložni su svim mogućim načinima komercijalizacije, popularni su kod široke publike; jednostavno su mainstream. Elektronika trenutno opstaje na rubu - njome se bave entuzijasti s malih etiketa, nema podršku medija, a ako ćemo pravo, nije baš ni slušana, osim u klubovima što je jedan poseban svijet u kojem je bitniji ples a ne pjesma pa onda u krajnjem slušaju ni žanr. Kompilaciju 'Impulsive…' iako u podnaslovu ima riječ jazz karakterizira funkozna elektronika, i to njena dva najbolja sastojka - pjesma i ples. Album nema druge namjere osim one remiksera i iznenađujuće ga je ugodno slušati.

Zbirka je nastala tako što je 11 glazbenika uzelo stare jazz pjesme i preremiksiralo ih. Iako se ne radi isključivo o elektroničarima - na popisu su neka posve hip-hop imena poput Rze iz Wu-Tang i Chief Xcela iz Blackalicious - koristili su poznate metode iz svijeta elektroničkog remiksiranja, a glavni cilj bilo im je od ovih jazzy stvari napraviti plesnu glazbu. Stvari su ubrzavane do granice do koje mogu biti ubrzane, na prvo mjesto su stavljeni ritmovi, a tek onda su slijedile melodije i eventualni vokali.

Da će ovo biti nešto posebno nagovijesti prva stvar 'A Helluva Town' Georgea Russella s remikserskim potpisom The Sa-Ra. Stvar s elementima free-jazza i s pulo soliranja nakon okretanja gumbića postala je vrlo moćna, plesna i pomalo psihotična. Mark De Clive-Lowe uzeo je pod prste Chico Hamiltonovu 'El Toro' i isporučio filmičnih pet minuta u najboljoj marini Sergio Mendesa. Svoj eksperimentalni vrhunac album ima s Prefuse 73 koji se okomio na Gabora Szabu i njegovu 'Mizrab', vjerojatno najdekonstruiraniju od svih pjesama ovdje. Kaže podnaslov kako je ovdje prerađen revolucionarni jazz, a taj atribut ovdje je prvi zaslužio John Coltrane čija 'At Night' zatvara album, tipična spora uspavljujuća pjesma.

Kad sam testirao album na prosječnim slušačima, pokazalo se da je njima ovo suviše živčano, a meni se čini da je tu riječ o nepripremljenosti na ovako nešto. U načelu nema razloga da jazz i elektronika ne funkcioniraju jedan pored drugog, pogotovo zato što jedan puno polaže na melodijske, a drugi na ritmičke instrumente. Širina atmosfere koju obuhvaća ovo spajanja seže od smooth laganica preko dobro raspoloženih zezancija i neurotičnih komada do razuzdanih hedonističkih plesnih osvajanja. Vjerojatno u tome najbolje profitiraju saksofon tim svojim prodornih ciničnim zvukom te bubanj kontrapunktom kompjutorskom ritmu. Sasvim malo istrenirano uho trebalo bi ovo prihvatiti kao dobro došlu i milozvučnu rijetkost. Za razliku od drugog dijela scene koji funkcionira isključivo kao klupska glazba, 'Impulsive' je odličan za kućno slušanje kad ne namjeravaš slušati stopostotnom koncentriranošću, ali hoćeš da glazba ima nekog sadržaja i kad želiš ostati dobrog raspoloženja.

20. siječnja 2006

Impulse