RAMBO AMADEUS: 'OPREM DOBRO'
(B92/Menart; 2005.)
Meni se ne smije dok slušam Rambo Amadeusa. Slažem se da je čovjek duhovit, ali više u smislu da ima duha, a ne u smislu komičnosti. I u najekstremnijim trenucima 'Oprem dobro' meni se album ne čini kao neka burleska jer to što čovjek ovdje priča previše je blisko onome kako stvarno funkcionira ovaj naš prostor na ćošku Europe. Meni je on realističan opisivač našeg prostora i vremena. I u tome nema ničeg smiješnog; zapravo smiješno je možda nekome tko tu ne živi, ali nikako nekome tko tu živi, a ne želi da su stvari iz Rambovih pjesama točne. A jesu.

'Oprem dobro' vrlo oprezno i diskretno reciklira ostavštinu naroda bivše Juge. Tu su elementi sevdaha, Arsena Dedića, Tito, kao i jedna univerzalna pjesma s dijelovima raznih popularnih narodnih pjesama. Za razliku od Let3 koji su svojim zadnjem projektom napravili turbo-rugobu, kod Ramba ta ideja ne igra na prvu loptu i ne osjećaš se gadno kad slušaš ovaj album. Rambo naravno nije odustao od tog svog jazz-funka. Malo je doduše dodao reggaea, ali tek toliko da zasoli svoju juhu. Ne odnosi se s visoka prema toj Yu-ostavštini niti je kritizira, nego je koristi koliko mu može uljepšati sliku, otprilike kako to radi Edo Maajka i TBF u manjoj mjeri.

Album je nastajao dvije godine i predstavlja izbor najboljeg od napravljenog u tom razdoblju i zato traje popriličnih 72 minute u 18 pjesama. Najupečatljivije među njima su 'Turbo folk' i 'Plastik fantastik'. Tu on dovodi svoje gledanje na svijet do ekstrema, ali kad on turbo folkom, odnosno "gorenjem naroda", naziva "pečenje na ražnju", "nacionalizam", "mcdonald's", "etno-jazz", "adolf hitler", ili kad govori o povećavanju grudi, usana, kite, dupeta ili ugrađivanju himena, to uopće nije ništa iznenađujuće. To definitivno treba reći, ali nije nešto do čega će dovesti današnji trend, nego smo već stigli tamo i zato mi baš nije do smijeha. Osim ovih mora se izdvojiti još 'Demode', 'Paparazzo' i vrlo kul završnu stvar 'Predrasude', o, a o čemu bi drugom bilo, nego o predrasudama, prvotno o narodima eksjua.

Vrlo zanimljiv i raznovrstan album, najbolji objavljen ove godine u državama bivše Juge, s više sadržaja i smisla od mnogih drugih na sličnu temu. Rambo nije svjetski, ali je južno-slavenski mega car.

28. prosinca 2005

'Bolje jedno vruće pivo nego četiri 'ladna'