MOGWAI: 'MR BEAST'
(Pias/Trolik; 2006.)
Johnny Cash je mrtav. Sveto Rimsko Carstvo je mrtvo. Milošević je mrtav. Latinski je mrtav. Moj djed je dobio tumor na mozgu prije nego što sam ga upoznao, i sad je mrtav. Kurt Cobain si je rasuo mozak po zidu, ostavio svoju kćerku bez oca, i sad je mrtav. Krist je pribijen na križ, i mrtav je. Ptica dodo je mrtva. Dinosaure je zadesila nesreća i izumrli su. Svi do jednoga su mrtvi...

Smrt sigurno nije nešto čemu se veselimo jer je bolna i razdire nas i čini nas tužnim, no bez nje nema života. Kraj je podjednako važan kao i početak, možda čak i važniji. Stoga je treba prihvaćati kao ono što jest, kao dio života, koliko god nam to bilo teško.Kad govorimo o glazbenim žanrovima, o epohama u umjetnosti uopće, možemo reći da smrt predstavlja razdoblje neinventivnosti, repeticije i zatvaranja u klišeje koji su nekoć predstavljali nešto revolucionarno. Tako mogu sa sigurnošću reći kako je punk mrtav. Rock je isto mrtav. Soul je izdahnuo odavno... Bezbrojni žanrovi, koliko god opsežni bili, danas su mrtvi. Post-rock, kojeg su škotski bogovi Mogwai praktički izrodili, također je mrtav. 'Mr Beast' njegove su karmine.

Pogledamo li na sve one junake od prije nekoliko godina vidjet ćemo kako se presavijaju u prašini. Tortoise, Stereolab, GYBE!, Cul - De - Sac, svi su oni podlegli teretu vlastitog genija, ostajući zarobljeni u vlastitim zvukovnim strukturama koje više nikome nisu zanimljive. Epigoni poput Mono i Red Sparowes ne trude se ničim obogatiti zvuk i stvoriti nešto što će moći nazvati vlastitim. Vrijeme je da se zastor spusti.

Mogwai nam za to nude savršen soundtrack, pun tuge i čudne ljepote, svojstvene gotovo svim škotskim bendovima. 'Mr Beast' posjećuje sva mjesta koja su i prije bila posjećena, oživljava uspomene i reinterpretira ih, dodajući uvijek nešto novo i svježe. Kao i kod priča to nekad baš i ne uspijeva, no Mogwai su toliko usavršili svoj pripovjedački dar da je to rijetko poput kiše u Sahari. Album zvuči kao posljednji pozdrav nečemu što ste jako voljeli, pun ljubavi i žala, kao gruda zemlje koja tupo udara u čvrsto hrastovo drvo dok kiša umiva nadgrobne spomenike. Post rock je mrtav, 'Mr Beast' je oproštajna pjesma i zato je bolje o njoj šutjeti. Treba samo sklopiti oči i pronaći sebe unutar nje. Mogwai nam, po tko zna koji put, daju dovoljno prostora da to učinimo.

Kad se vrate, na svojoj sljedećoj ploči, moći ćemo ih promatrati izvan okvira mrtvog žanra kojeg su stvorili. Slušat ćemo ih samo radi pjesama, onog što je jedino stvarno. Nisu važne zastave kojima mašete, važno je srce koje za njih kuca.

22. ožujka 2006

'Government Commissions: BBC Sessions 1996-2003'

'Happy Songs For Happy People'