MASSIVE ATTACK: 'COLLECTED'
(EMI/Dallas; 2006.)
Prvi put sam se susreo s glazbom Massive Attack kad sam na TV-u sasvim slučajno naletio na spot za 'Teardrop'. Prva stvar koju sam zapazio bila je fascinantno poklapanje beata i vizualnog djela u kojem je središnji dio fokusiran na još nerođeno dijete. Ta slika stalnog pulsa dječjeg srca i danas mi se vrati u sjećanje kad je ponovno čujem i svaki put pomislim kako je glas Elizabeth Fraser zapravo glas same Zemlje koja nas sprema na počinak svojom anđeoskom uspavankom. Sama činjenica da su tu nestvarnu sliku svijeta zamrznutu u vremenu i uronjenu u veliku količinu prozračne ljepote dobili više od nekoliko puta je doista fascinantna. Imamo tako 'Unfinished Sympathy' u kojoj Shara Nelson pjeva kao da joj život ovisi o tome i pretvara tekst, orkestraciju i usporenu hip-hop podlogu iz samo još jednog antikviteta s početka devedesetih u jednu od najljepših ljubavnih pjesama ikad. Tu je i Tracy Thorn u 'Protection' koja briše sve moguće razlike i na kraju ostaje samo ljubav u najapstraktnijoj formi. 'Angel' je sporogoreća klaustrofobija koja nije izgubila ništa od svoje snage ni osam godina nakon objavljivanja. I to je ono najfascinatnije kod ove kompilacije, čovjek bi rekao da će se najeksponiranije stvari s njihova prva tri albuma potrošiti, otići na smetlište nekoć slavne prošlosti. No za razliku od mnogih njihovih suvremenika ove se pjesme i više nego dobro drže i danas predstavljaju više klasike nego potrošena produkcijska dostignuća jednog vremena. Razlog za to je vrlo jednostavan: iako su oduvijek bili prije svega studijski projekt, članovi benda i njihovi brojni suradnici su u veliku većinu ovih pjesama unijeli i više nogo dovoljno srca u svoj rad. Tako i nova pjesma 'Live With Me' s Terryjem Callierom nagovještava da još nisu za smetlište i sa svojim organskim zvukom dokazuje da mogu zvučati dobro bez obzira što je trip-hop kao žanr kojeg su pomogli stvoriti odavno mrtav. Ova zbirka kao i njihova četiri dosad objavljena albuma potvrđuje da se bez obzira na sve promjene radi o trajnoj vrijednosti, a ne o davno prošlom trendovskom napuhavanju.

26. travnja 2006

'100th Window'