MARS VOLTA: 'SCABDATES'
(Universal/Aquarius; 2005.)
Ovaj album se može gledati iz dviju perspektiva. Prva je koliko on vjerno odražava live nastupe benda, a druga je koliko je to sve skupa slušljivo, bez obzira na odnos prema studijskim snimkama ili koncertima.

Kakva je ovo vrsta albuma govori popis izvođača. Dok ostatak planete misli da su Mars Volta dva čupava i niska tamnoputa tipa i još neka dvojica-trojica sa strane, u 'Scabdates' stoji kako je u bendu 21 čovjek. Tonci, tehničari, vozači, nosači, tour-manageri, svi su oni na popisu članova benda, a ne samo ljudi koji sviraju. Što je lijepo od benda da priznaje inače zanemarivani rad, ali je poprilično blizu istini jer je ovo glazba koja jako ovisi o tehničkim uvjetima. Moraš imati masu instrumenata, efekte, dobra pojačala, pouzdane kabele, ozvučenje, rasvjetu, sve to skupa mora biti u dobrom stanju da bi doživio Mars Volta uživo. I drugim bendovima treba sve ovo da bi održali koncert, ali čak i kad bi nešto kiksali, mogli bi improvizirati. Kod Mars Volta, točno toliko koliko su im koncerti eksperimentalni toliko je važno da ne moraju improvizirati oko tehničkih problema jer im automatski opada razina eksperimentalnosti kojom nas žele opslužiti. Publika nije tu toliko bitna, Mars Volta mogu svirati pred 57 ljudi i pred tisućama, njima je to svejedno.

Ovaj je album puno uviđavniji prema slušatelju nego što sam mislio da će biti. Bend je došao na zao glas po tome što znaju na koncertima ugnjaviti ljude s puno eksperimentiranja i malo muzike pa sam ovdje očekivao nešto slično, no album ima dva dijela od kojih je jedan posve dobar. Manji dio albuma zvuči kao tonska proba na tripu i zbilja nemaš razloga to slušati više nego jedanput za koliko ti je dovoljno da shvatiš želiš li ili ne to doživjeti uživo, što može mada i ne mora biti neko iskustvo. Ali, kao što rekoh, taj dio oduzima manji postotak albuma. Ostatak je slušljiviji, s pjesmama s 'De-Loused In The Comatorium', a prenosi energičnost po kojoj su Mars Volta i postali poznati bez da su objavili pjesmu. Okosnica su pjesme 'Take The Veil Cerpin Taxt' i 'Cicatriz' podijeljene u dijelove i traju sve skupa 55 minuta. Taj dio je kompaktan i energičan s relativno malo zastranjivanja, što i je ono što se očekuje od benda koji se nekad zvao At The Drive-In. Ono prepotentno pretenciozno dosadno govno 'Frances The Mute' nije predstavljeno nijednom pjesmom, vjerojatno i zato jer su ove snimke nastajala dok je taj album završavan, a nakon ovog odmaka pokazala se njegova jedina svrha - proširiti nam prag tolerancije za gitarske egzibicije Omara A. Rodriguez-Lopeza kojih se na 'Scabdates' nađe podosta, ali puno manje nego što je moglo biti s obzirom na diskografskog prethodnika.

Ovaj bend nikad neće biti ono što su svi od njih htjeli da budu, ali su unijeli psihodelije i gitarskog soliranja koliko nitko nije očekivao da je slušljivo u desetljeću punk pjesama, a još su pritom ispali hrabri i kul. Ovaj album je sve što današnja muzika nije - antipop, antizabava i napravljen tako da ostane s nama na duži rok.

24. prosinac 2005

'Frances The Mute'

'De-Loused In The Comatorium'