JAMES MORRISON: 'UNDISCOVERED'
(Polydor/Aquarius; 2006.)
Kovrče i zamišljen pogled, emocionalna kriza, patnja i velike riječi, sve je to život kakav nam predstavlja 22-godišnji britanski pjevač/songwriter čije jedino prokletstvo koje mu priznajem je to što se zove James Morrison. U njegovom svijetu vladaju tuga i bol i on sa 22 godine umire od kukanja. Naučio je sve što treba znati o životu i ne boji se svoje velike spoznaje podijeliti s čovječanstvom koje živi idilično. Sa svoje 22 godine on vrišti i cvili kao da je sve na svijetu izgubio, sve proživio, kao da ništa više nema za naučiti, kao da se sva svjetska nepravda slomila samo na njegovim krhkim plećima i to odjednom. S obzirom da je zaista sve doživio ostalo mu je samo da se na omotu zahvali bogu, kojeg naziva gospodinom na nebu, mami i tati. Tati zahvaljuje na velikoj kolekciji ploča. Naravno.

No, James Morrison je iz velike bitke u kojoj se on sam borio sa životom izlazi kao pobjednik i sada treba samo njenu ljubav i ništa više. Ništa više, samo nju. "I was sure I was born to be my own man/I was sure I was never going to need a helping hand", prvi su stihovi njegovog debija, dok se zadnja pjesma, vidi vraga, zove 'The Last Goodbye'. Od početka do kraja, James Morrison nas uvjerava da u životu nema ničeg lijepog i zato mu ne vjerujem čak ni kada možda iskreno cvili. Od prve do zadnje minute ovdje je sve šuplje i predvidljivo. Ovaj album kao da je slagan po priručniku i guši se od nedolične samodopadnosti. Iza velikih riječi skrivaju se grandiozne melodije. Iza grandioznih melodija skriva se melodramatičan vokal. Iza melodramatičnog vokala krije se teatralna atmosfera. Iza te atmosfere više nema ništa jer sve je unaprijed programirano, neprirodno i površno.

Morrison nije američki pjesnik iako bi možda to volio biti. Volio bi možda biti i James Blunt, ali nije čak ni to. On samo vrlo poznate priče prepričava na vrlo uobičajen i izlizan način i pritom pati i on i slušatelji. "It's now or never and I try to remember who I used to be", kaže u 'One Last Chance' u kojoj pjeva kako ne želi biti neshvaćen i kako mora ovu priliku iskoristiti i od toga napraviti nešto dobro. Kamo sreće da mu uspije ili da pak dobije još barem jednu šansu, što god to bilo, pa možda na sljedećem albumu malo autorski sazrije i napiše nešto vrijedno spomena. S obzirom da je prodao nekoliko stotina tisuća primjeraka ovog albuma, možda bi bilo dobro da unajmi i jednog dobrog aranžera. Kovrče neka zadrži.

Ivana Markov
ivana@monitor.hr
19. prosinca 2006