EXPLOSIONS IN THE SKY: 'HOW STRANGE, INNOCENCE'
(Temporary Residence; 2005.)
Post-rock je počeo gubiti bitku kad se koncentrirao na ovaj "post" iz svog žanrovskog određenja. Kad je postao previše post-apokaliptičan, post-civilizacijski, post-nemampojmaštasvene našao se na tankom ledu između grandioznosti i katastrofičnosti. Malo je postalo smiješno inzistiranje na tom konceptu pogotovo jer smo preživjeli i milenije i bagove i goreće nebodere. Ono, život je išao dalje i ići će. Ljudi su htjeli natrag svoju običnu glazbu i post-rock se tu nije uklopio pa je praktički propala cijela scena. Zapravo jedini koji su preživjeli s nekom reputacijom su Mogwai i to samo zato što su se sve manje držali onih post- koncepata. Explosions In The Sky imaju taj problem što su se pojavili kasno (2000. kad je bio vrhunac žanra, a brzo je slijedilo izdisanje), ali brzo su se probili i za godinu-dvije imali rasprodane koncerte u Zagrebu, čime se hvali i bendov izdavač u službenom press releasu (kao da smo negdje na Marsu!).

'How Strange, Innocence' bio bi vrlo dobar potez EITS danas, ali radi se o starom albumu. Snimljen je 2000. nakon što su tek našli bubnjara, ali ga nisu ni stigli objaviti nego su snimili 300 sprženaca i već su objavljivali 'Those Who Tell The Truth Shall Die, Those Who Tell The Truth Shall Live Forever'. Taj se album danas gleda kao bendov prvi i njime su EITS stvorili zavidnu fanovsku bazu koja je od njih dobila uskoro i 'The Earth Is Not A Cold Dead Place'. Oba ova albuma vrlo su epična i mračna, što je danas pomalo besmisleno. Puno više smisla ima manje rezignirana i manje pesimistična glazba, a više hrabra, naivnija i, recimo to tako, pankerskija. 'How Strange, Innocence' nema duge i velike epske pjesme niti polagane postupne razvoje do bučnog krešenda nego Explosions In The Sky ovdje jednostavno i izravno sipaju sve što imaju, odmah i u lice, bez okolišanja i velikih uvoda. Nije da su im pjesme duge dvije i pol minute (najkraća 5, najdulja blizu 10) nego su nas poštedjeli onog najavljivanja dijela što dolazi i ono što imaju kažu odmah. Istina je da je ikonografija jednaka - mutne boje, siluete, nemir, nagovještaj nečeg lošeg što dolazi, što je minimalno što možemo dobiti kataklizme od benda koji se zove Explosions In The Sky. Nadu međutim ulijeva i to što bend ovdje gotovo nimalo ne asocira na Goodspeed You Black Emperor, taj totalno izgubljeni bend, nego se više uklapa uz recimo Broken Social Scene koji su se iskazali naprednošću. Moja je nada da će EITS ubuduće ostaviti iza sebe eksplozije bombi u zraku i prigrliti eksplozije meteora i da će im četvrti zvučati pobunjenički kao nesuđeni prvi album.

1. veljače 2006

Portali u zraku