EDDY MEETS YANNAH: 'JUST LIKE…'
(Compost/Aquarius; 2005.)
Bez velike medijske pompe, naša je mala scena, iako za vanjskog izdavača (Compost Records), dobila respektabilnu inačicu već zastarjelog trenda eksploatacije afroameričke baštine. Digitalizirani novi soul, novi jazz, ritmovi latinske i Južne Amerike i tko zna što sve ne, s vremenom već totalno evropeizirani i lišeni antropološke energije crnih robova, ne nude nam ništa uistinu novog i od trajne vrijednosti.

'Just Like…' u distribuciji Aquarius Recordsa kreće se utabanim stazama ispoliranog i geometrijski preciznog nu-jazza, pravca koji je svoju egzistenciju u jazz terminologiju progurao na osnovi toga što većini ljudi koji nisu slušali jazz stvara iluziju da je to što čuju jazz. Pa čak i ako elektronska glazba može imati veze sa jazzom, točnije sa improvizacijom koja ga po definiciji čini, to je jedino slučaj u eksperimentalnoj elektronici gdje se improvizira na licu mjesta modificirajući raspolažuće izvore zvukova. Bilo kakva produkcija gdje simuliramo jazz instumentarij putem midija, ili koristimo jazz semplove ne bi u svojem opisu trebala sadržavati riječ jazz. Ako solist nasnimi improvizirani solo na bilo kakvu glazbenu podlogu, tada već možemo govoriti o kakvoj jazz in the house, future-jazz i konačno nu-jazz sintagmi. A tko uopće kaže da je ovaj album nu-jazz i da ima veze sa improvizacijom? Vrlo malo, gotovo jednako koliko se njime prožimaju i house i broken-beatovi i dobra stara forma pjesme. Sve u svemu irelevantno, klasifikacija prisutnih pjesama podrazumijeva vrlo nezahvalno seciranje tipično kvalitetnog Kontrapunkt okruženja. CD-om kolaju brojne ideje, nesvakidašnja vokalna rješenja, zakopani ritmovi i zreli aranžmani, ali cjelokupnost nažalost ne zrači onom notom bezvremenske i vječne glazbe.

Fenomenalna 'Return to Paklenica' odzvanja harme 'Out of the Storm' klasika grupe Incognito. Kao njihov potpuno netipičan broj, jednako strši u opusu Incognita kao i 'Return to Paklenica' na albumu koji je pred nama. Tu je zanimljivo da zvuk Incognita onakav po kakvom ih se pamti je možda i jedna od glavnih niti vodilja u Eddy meets Yannah stvaralaštvu, dok jedna od njihovih odstupajućih numera ujedno i referira na gotovo identičan izlet u nepoznato spomenutih engleskih heroja.

Da sumiramo: isuviše razumski pristup komponiranju ovog albuma, scijentistički, neprovokativan, na ivici pop šablone, a opet previše zamršen za klupski podij, rezultira nefunkcionalnim perfekcionizmom čime su pjesme lišene onog nečeg romantičarskog, barem po mom shvaćanju tog pojma i glazbe općenito.

Višeslav Laboš
labosh@mi2.hr
21. rujna 2005.