DJ SPOOKY THAT SUBLIMINAL KID & DAVE LOMBARDO: 'DRUMS OF DEATH'
(Thirsty Ear; 2005.)
'Drums of Death' je pobjednički podvig nekoliko kultnih američkih underground figura koje su se sakupili oko jedne jedine ideje: "to kick some ass". Vrhunski tehničari, neumoljivi inovatori kroz svoje su karijere na potpuno različitim žanrovskim meridijanima mijenjali tokove glazbe. Kao idejni začetnik projekta nameće se DJ Spooky aka Znanstvenik Ritma, komplementirajući organsko i anorgansko, analogno i digitalno, odsvirano i isprogramirano u neočekivano bombardiranje iz New Yorka.

DJ Spooky, otkako je aktivan, vrijedno i temeljito realizira svoje audio-vizualno-publikacijske studije naoko marginalnih ritamskih pojava u glazbi. Iza njega je diploma iz društvenih znanosti i jezika, knjiga 'The Rhythm Science', brojne novinarske publikacije i predavanja, te pregršt dobre, čudne, pametne, raznolike i pulsirajuće glazbe. Ovoga puta je o set bubnjeva odlučio upregnuti Davea Lombarda iz pionirske speed thrash metal skupine Slayer. O njegovoj superiornosti za tim instrumentom ne treba trošiti riječi, osim spomenuti kako se tvrdokorni metalac izvrsno snašao u novom okruženju. Na gitarističkim pozicijama, formacija je naoružana Vernonom Reidom iz Living Colour i Gerryjem Nestlerom. I dok je Living Colour nerijetko stremio ka nepotrebnoj kompleksnosti, Vernon Reid se uključio u ovaj dijalog bez ijednog previše odsviranog tona, ne libeći se u rijetkim solažama razbacati na kristalne tisućinke. Jack Dangers kao multifunkcionalna karika i mastermind kultnog EBM projekta Meat Beat Manifesto, odradio je posao koproducenta, manipulatora sci-fi zvukovlja i nagonski čvrstog basista. Za artikuliraniju misiju ploče, svoje glasnice naprežu u 4, pjesme od kojih imamo i potencijalan hit 'Brother's Gonna Work It Out', tri puta Chuck D i Dälek.

Prljavu produkciju i bazičnu garažnu rock svirku prije svega, nadopunjuje prisustvo hladnih elektronskih nijansi i jedan live duel Spookyja na gramofonima plus sempler, i Davea Lombarda na bubnjevima, tek toliko, da ne izostane nužna crta futurizma i vremena u kojoj je album iskovan. A da uopće nema smisla ovu potpuno neovisnu kovinu promatrati kroz bilo kakvo šablonsko ustrojstvo naših osjetila, "koja godina", "koji žanr", "zvuči kao"..., potvrđuje nesebična samobitnost ove nesagledivo dalekosežne umjetničke galaksije.

Već dugo vremena me nije uhvatila vrtoglavica kao pred novim horizontima koje je dosegao ovaj album izgradivši mostove ka nekoj novoj estetici, ukazujući na beskrajne mogućnosti glazbe i to u njezinoj najprimitivnijoj, aranžerski oskudnoj, ali munjevito moćnoj formi.

Višeslav Laboš
vlabos@inet.hr
4. listopada 2005.