DEAN GRAY: 'AMERICAN EDIT'
(s/r; 2005.)
Party Ben i Team 9 su htjeli postići dvije stvari ovim albumom - dokazati koliko su neke pjesme Green Day s 'American Idiot' slične nekim starijim pjesmama, odnosno da su ih pankeri pokrali, a druga je privući pozornost na sebe. Iskreno, cijela priča dokazivanja da je netko nešto ukrao meni nije najuvjerljivija. Ako želiš to dokazati, moraš dokazati da je netko čuo neku pjesmu i namjerno je iskoristio u svojoj pjesmi. Onaj kojeg optužuješ uvijek može reći kako nije čuo pjesmu za koju je optužen da je ukrao, a ako i jest može tvrditi da je uopće nije zapamtio pa ju nije mogao reproducirati. Ostaje mogućnost da je netko iz podsvijesti izvukao nešto što je prije čuo, a da nema pojma da je čuo, ali hajde ti dokaži puteve podsvijesti. Nije da ja branim ljude koji kradu tuđe, samo kažem da, ako jedan rif nalikuje drugom ne znači automatski da se radi o krađi. Dakle, Ben i 9 uzeli su 'American Idiot' pjesmu po pjesmu i tražili pjesme iz cijele svjetske diskografije koje im nalikuju i originalnim pjesmama dodali te semplove i sastavili novi album baziran na istih 10 pjesama s 'American Idiot'. Kad su završili potpisali su se sa Dean Gray, a album nazvali 'American Edit'.

Moj osnovni dojam kod ovog albuma je da su momci koji su ga izinženjerirali bili površni. Glavni argument toj tvrdnji je da dobar dio pjesama koje su pronašli i semplove iz njih nalijepili na Green Day uopće nisu toliko nalik stvarima s 'American Idiot'. Ono što se kod originalnih i dodanih pjesama poklapa je ritmika, što je minimum koji mora biti zadovoljen ako ćeš raditi mash-upove jer inače dobiješ neslušljivi kaos. Znači, ne isto odsvirana ritam sekcija, nego sukladna ritmika, nešto kod čega ne postoje milijarde varijanti. Rifovi ili melodije uopće se ne poklapaju toliko često. U dva slučaja postoji čudna sličnost - u pjesmi 'American Idiot' i Brian Adamsovoj 'Summer of 69' te 'Give Me Novacaine' i 'Bohemian Rhapsody' Queen. S obzirom koliko se pjesme Adamsa i Queen poznate tu bi se moglo raditi o krađi. Ali ostatak 'American Edit' uspijeva dokazati tek da su neke od ovih pjesama bliske ritmikom. Neuvjerljivost producenata dodatno je potvrđena time što se dobrim dijelom ne čuju originali Green Day i preko njih navodne pokradene pjesme, nego ide malo Green Day dijelova pa malo U2, malo Dire Straits, malo Oasis i još svašta tako da ne možeš čuti dva dijela jedan preko drugog pa izvući svoj zaključak. Krunski dokaz neuvjerljivosti Dean Gray je trenutak kad uz 'American Idiot' ide dio iz Kanye Westove 'Gold Digger', napravljene nakon što je album 'American Idiot' objavljen.

Nisam siguran ni da ovaj album zaslužuju da ga se opisuje kao mash-up album jer ovdje nisu lijepljene pjesme jedna preko druge, nego ide dio jedne, pa druge pa treće pjesme i tako u niz. Zbog toga bi prikladnija kategorizacija bila mixtape s nešto više Green Day dijelova. Što je urodilo plodom. 'American Idiot' nahvaljen je samo zato što je tako naslovljen, a kukavički američki liberali su pomislili kako je to odlična provokacija Georgeu Bushu, dok se zapravo radi o kilavom bacanju prašine u oči bez ikakvog efekta. Pjesme same po sebi su bile dosadne, a tekstovi nebitni. Zato im dodavanje djelića iz drugih, većinom hit-pjesama, doprinosi atraktivnosti.

Autori i jednog i drugog albuma dobili su što su htjeli - reputaciju i novce (Party Ben i Team 9 još ne, ali uskoro) i to na isti način: za nešto čime su se hvalili, a uopće nisu napravili. Nit' su Green Day uputili argumentiran politički komentar, nit' Dean Gray dokazuje krađu. Razlika među njima je u tom što je 'American Edit' barem zabavan.

5. siječnja 2006

AmericanEdit.net

AmericanEdit.org