BALANESCU QUARTET: 'MARIA T'
(Mute/Dallas; 2005.
Nakon što napušta bend Mychaela Nymana (autor glazbe za film 'Piano'), violinist Alexander Balanescu osniva vlastitu grupu kako bi proširio obzore, tretman i funkcionalnost gudačkog kvarteta, paralelno uvijek tražeći zajednički jezik zvuka i slike. Djeluju od 1987., a pozornost mainstreama počinju uživati kolaboracijom sa Davidom Byrneom i obradama Kraftwerk na albumu 'Possessed' 1992. objavljenom za kuću alter-indie-electronic predznaka Mute. Uslijedili su albumi 'Luminitza' 1994. i 'Angels and Insects' 1997. kao soundtrack za istoimeni film Philipa Haasa, te brojne teme za TV, filmove i posebice animirani film. Posebne tehnike sviranja klasičnih instrumenata razvijene kako bi nadomjestile punoću Kraftwerk elektronike, postale su zaštitni znak Balanescu Quarteta, zadovoljavajući apetite techno generacije, zvučnih i multimedijalnih eksperimentatora, jednako kako one pop ili akademskih purista. Kreativne suradnje su nadalje ostvarene sa Johnom Luriejem, Kate Bush, Jackom DeJohnetteom i duom Pet Shop Boys.

Novi album 'Maria T' posvećen je rumunjskoj estradnoj divi, pjevačici i glumici Mariji Tanase (1913.-1963.). Promotivno je izveden i u Zagrebu krajem veljače uz pripadajući vizualni segment renomiranog video umjetnika i kompozitora Klausa Obermaiera, kada su u Lisinskom kreirali svijet zvuka i slike u kojemu se činilo kao da kvartet i Maria nastupaju zajedno. "Htio sam da koncerti kojima promoviramo novi album imaju snažan vizualni element kako bismo što bolje predočili publici izvođačku snagu Marije Tanase...". Poput 'Luminitze', 'Maria T' se oslanja na neiscrpnu i specifičnu notu rumunjskog glazbenog folklora. Neobični osvrt na tradicionalnu glazbu ipak rezultira vrlo otežanim prepoznavanjem ovog albuma kao world music trend. Tendencija kvarteta nikada nije niti sezala u tom pravcu te su folklorni motivi vrlo decentno interpolirani u sporo odvijajuće strukture kvarteta. Spore, poput osjećaja tuge, očaja, straha i tjeskobe života iza željezne zavjese kojeg je sam Alexander napustio još kao dječačić sa živom uspomenom na snažne interpretacije Marije T.

Kao vrlo zanimljivi ističu se semplovi Marijinih vokalnih sekvenci, kako i instrumentalnih momenata iz njezina repertoara. Poglavito kada uzmemo u obzir da iskorištene pjesme sežu od 40-ih pa do njezine smrti, a Alexander ih je iskopao iz arhive rumunjske radio-televizije za koju pretpostavljam da silom kulturno-političkih prilika u Rumunjskoj i nije baš oaza reprezentativnih matrica. Pa stoga, što se tiče obrade tih semplova čime se također pozabavio sam Balanescu važno je vrednovati njihovo više nego ravnopravno odmjeravanje sa pedesetak godina kasnije snimanim i produciranim materijalom kvarteta. Jaz ogromnog vremenskog odmaka uopće se ne čuje čime Balanescu stavlja prst u oko cjelokupnoj dosadašnjoj plejadi sempling-rudara.

Uvijek provokativno impulzivan, konceptualistički raspoložen, izrazito repetitivan i ritmičan, doseg kvarteta baziran na minimalistickoj tradiciji "klasike" s početka 20-og stoljeća predstavlja rijetko opipljivu evoluciju "ozbiljne" glazbe.

Višeslav Laboš
labosh@mi2.hr
18. lipnja 2005.