BABYSHAMBLES: 'DOWN IN ALBION'
(Rough Trade/Menart; 2005.)
Mislim da se u 2005. godini samo Britney Spears po medijima povlačila u jednakoj mjeri kao i pjevač skupine Babyshambles. Teško da će se itko osim nje sjećati po čemu, ali pop princeza znat će da se u 2005. udala, dobila dijete i skoro razvela. Pete Doherty vjerojatno se već sad ne sjeća ničeg, ali o njegovoj 2005. govorit će policijski dosjei i Kate Moss. Lako je u tom nezaustavljivom vrtlogu reklama zaboraviti da je Doherty bio glazbenik prije nego je postao tabloid-junkie i apsolutni rekorder po broju uhićenja. Iako se od njega očekuje još samo propast i odavno mu je postalo teško uvjeriti ostatak svijeta da je glazbi predan barem u jednakoj mjeri kao i drogama, 'Down in Albion' povod je da se kaže nešto o glazbeniku Peteru Dohertyju.

Album 'Down in Albion' raštiman je kao i njegov život. Donosi preko 60 sirovih i iskrenih minuta kaosa i savršeno je jasno kako su u Libertines bile raspoređene uloge. Ovdje ima dovoljno materijala od kojih su se mogla napraviti briljantna djela, ali nije bilo Carla Barata da uravnoteži i obogati njegove ideje. Doherty sam nije bio u stanju razlikovati bisere od svinja, a Mick Jones očito nije imao autoriteta ni ideje kako da ga obuzda te cijeli album zvuči više kao usputan session nego kao studijska snimka. Doherty je opet pokazao autorsku snagu i lucidnost, lakoću snalaženja u kaosu, glazbenu prirodnost i predanost, vještinu izvođenja, šarm te ogroman talent, ali nedostaju mu fokus i moć da kontrolira svoje glazbene zamisli.

Autorsku maštovitost i neobuzdanost pokazuje već u 'La Belle et la Bete'. Pjesma ima ritam, dinamiku, atmosferu i Kate Moss kao prateći vokal. Već na početku je jasno da nećemo svjedočiti vrhunskim producentskim zahvatima, ali pjesma uspijeva šarmirati upravo svojom nesavršenošću, a Doherty svojom razigranom i uzbudljivom vokalnom interpretacijom. Bas sve nastoji držati na okupu, gitara se gubi, pa iznenada pojačava, Pete se smije, lupka, Kate pjevuši i sve se odlično uklapa u priču o djevojci koja "spend all her hard-earned money getting high". Tragovi narkotika, veza, smrti, zbunjenosti, Engleske, posvuda su na 'Down in Albion', a njegova lirika u odnosu na zadnji album Libsa je neobuzdanija, ali manje oštra. "I'm so clever but clever ain't wise", kaže u pjesmi 'Fuck Forever'. Refren "Fuck forever if you don't mind" pogodan je za zborno pjevanje, a pop melodija postaje totalno zarazna iako mu nije jasno "what's the use between death and glory".

'A'rebours' bi se aranžmanski i senzibilitetom odlično uklopila na album 'The Libertines' dok je lirički bliža albumu 'Up the Bracket'. Sa stihovima poput "I was knock, knock, knocking on death's door.... If you really cared for me/ You'd let me be, you 'd set me free/ What you rob me of is (oh poor me) my liberty", jedna je od boljih ostvarenja na ovom albumu. Isto tako na albumu se izdvajaju prekrasna balada 'In Love With a Feeling', zatim pjesma inspirirana Katom Moss nazvana 'What Katy Did Next' te neurotična 'Merry Go Round'. Navedene krase dobri tekstovi i suvisla i dinamična melodičnost. Mnogo se Dohertyjevih snova krije iza pojma Albion. Koliko god sulud bio, čini se da od tih snova nije odustao, pa nije slučajno da je pjesma 'Albion' najbolja ovdje i u tih nekoliko minuta Doherty ponovno pokazuje svu silinu svoga talenta. Stihovima "Down in Albion /They're black and blue / But we don't talk about that", počinje njegova vizija Engleske. Himnična kao recimo 'Like a Rollin' Stone', Albion je nježna i romantična pjesma srcedrapajuće i neodoljive atmosfere.

Od 16 pjesama na ovom albumu, 'Pentonville' i 'Sticks and Stones' potpuno su nepotrebne, točnije, iritantne i neupotrebljive. 'Pentoville' je lupetanje gospodina s kojim je Pete dijelio zatvorsku ćeliju, a koji se odaziva na ime The General dok je 'Stick and Stones' pokušaj regeeae besmislice.

'Down in Albion' mogao je biti remek djelo samo da je imao boljeg upravitelja ili barem nekoliko pjesama manje. Ovako su sve njegove slabosti prenaglašene iako se od njega ništa nije očekivalo. Unatoč svim sranjima kojima nas uveseljava, Pete Doherty ima jako puno sreće jer ne samo da je očarao Kate Moss, već je rođen s nevjerojatnim talentom i zato me neopisivo živcira što taj talent besramno zlostavlja i slavu stiče samo glupošću. Posljedice su vidljive na 'Down in Albion' iako u nekoliko pjesama navrati songwriter Pete Doherty, jači nego ikada. Ostatkom albuma autorski vlada kaotičan, zbunjen, neuravnotežen Pete Doherty koji ne uspijeva prikriti koliko mu glazbeno nedostaje Carl Barat. Bit će zanimljivo vidjeti pati li Carl Barat od istih bolesti te nedostaje li mu i koliko Pete Doherty.

Ivana Markov
ivana@monitor.hr
15. veljače 2006