ANTE CASH: 'U IME OCA I NOVCA'
(Aquarius; 2005.)
Novo ime na hrvatskoj glazbenoj sceni je Ante Cash, reper koji se s muzičkim ambicijama i 18 godina doselio u centar hrvatske hip-hop scene - Zagreb. Zbog glazbe je odustao i od fakulteta i umalo ostao bez svega kad mu je propao dogovor s izdavačem. Našao je drugoga kojemu je mogao pokazati gotove tekstove uporno pisane sve to vrijeme i taj mu je krajem prošle godine objavio prvi album 'U ime oca i novca'.

Prvi problem na koji Ante Cash nailazi njegovo je ime i to zato što je ova njegova dosjetka zbilja prilično nemaštovita, pogotovo nakon toliko godina pričanja o tom generalu. Poslani su silni mailovi s tim subjectom, sačuvane datoteke koju su se tako zvale i ispričane tisuće fora s varijacijama tog imena; rijetko je kome više privlačno ta posve istrošena fora. Drugi adut albuma je njegova socijalna tematika, odnosno u hrvatskom slučaju rat i siromaštvo i sve što ih okružuje. Ovdje Ante bolje stoji. Početak nije obećavajući jer nam mladi reper iznosi teme koje smo pošteno ispretresli još negdje do 1996. (tajkuni, privatizacija, mercedesi, zgrtanje novca dok su drugi na frontu, licemjerno domoljublje itd.), a one koji su tada bili premladi za takve teme danas to ionako ne zanima, a ako ćemo pošteno, tu se više ne da nešto puno napraviti i bogme ima i nekih bitnijih tema danas. Tu se javlja i problem stava za kojeg se čini da ga Ante nema. U 'Intru' nas upoznaje sa svojim Imotskih i nabraja kako voli sve što je imotsko, od sirotinja do bogataša i mafijaša, a pjesmu - dvije poslije ove potonje bez razmišljanja proziva. Mislim, nije super sve što je iz tvog grada niti su svi bogataši mafijaši. Okej, to je taj početak albuma koji je jedno veliko opće mjesto od nekih šest pjesama. I onda stiže vrlo dobro osvježenje u drugoj polovici albuma koje počinja sa 'Što se događa' o siromaštvu u Hrvatskoj s nekoliko odličnih lajni, a vrhunac je vjerojatno ona "Ko je zgrabio - zgrabio, neki sišu pipe/Ko se zajebo - zajebo, drugi žive bez lipe". 'Ljepotica i zvijer' je idući zgoditak, o lijepim mladim djevojkama starih bogataša ("Daj mu daj, daj starom što traži, a njoj nije problem, na papire se vlaži"). Iduća nas gađa 'Bogataši siromasi' koja, iako također iznosi jedno opće mjesto da su bogataši emotivno siromašni s čime se opet ne slažem, donosi stihić dva za pamćenje, poput "Kad imaš sve, a ništa nisi stvorio, ništa ne voliš dovoljno da za to bi se borio?". 'Opasna roba' je najargumentiranija pjesma protiv droge u Hrvatskoj unazad nekoliko godina koja puca na tinejdžere i afirmira obitelj i život ("Svi smo blizu groba, al dok si ovdje traži raj/Život možda je pakao, al ne požuruj kraj"). 'Reperčićima' je o mladim reperima kojima nije bitno da nešto kažu nego da budu reperi ("Ne repam nebuloze, samo dokumentarac/Ti bi repo mafiju, a mamu pitaš za džeparac" i "Imaš lovu za studio, za produkciju udio, al za rimu bi ubio jer ju nisi kupit uspio/Ljudi vole nogomet, to su navijači, al ne mogu igrat jer nisu jebeni igrači").

Ante Cashu se može zamjeriti još i ne baš tečan flow sličan onome Generala Wooa, ali očito je da ima dara za slaganje stihova i ako ostane s nama mogao bi on i bolje od ovog. Samo da se primi aktualnijih tema.

15. veljače 2006