JAY-Z: 'KINGDOM COME'
(Def Jam/Aquarius; 2006.)
Jay-Z si je dao za zadaću da hip-hop učini manje tinejdžerskim i više ozbiljnim, odnosno da ga mogu slušati i nešto stariji ljudi a da ne ispadnu neozbiljni. To je značilo da će 'Kingdom Come' biti album namijenjen za ljude u 30-im godinama; nekog tko se uključio u hip-hop prije 20-ak godina i sada ga s 35 želi i dalje slušati. To sazrijevanje glazbe je inače tricky jer su prijašnja iskustva pokazala da kod takvih slučajeva glazba ispadne nedovoljno uzbudljiva. Jay-Z jest velikan hip-hopa, ali ova formula funkcionira i kod jegovog novog albuma. Nije da je album nešto posebno loš, nego je jednostavno samo okej. I to okej na način da nema ništa iritantno niti išta puno odskače, sve je unutar nekih okvira i radi se o nečem ugodnom. Moglo bi se reći da se radi o boljoj osrednjosti, zahvaljujući tome da su tu najveća usta rapa, a i tipovi za gumbićima su producentski macani - Dr Dre, Kanye West, Neptunes, Just Blaze. Ali, ako ćemo iskreno, netko tko si je zadao ovakav koncept zrelog hip-hopa teško da je mogao napraviti nešto bitno drugačije. Sazrijevanje je put kojim je hip-hop morao krenuti, sviđalo se to nama ili ne, a sazrijevanje podrazumijeva da se ne događaju neke velike promjene nego se radi na nijansama, a razlika može biti jedino u dosegu. Zato i nema nekog smisla uspoređivati ovo s ranijim Jay-Z-jem zato što se radi o drugačijim ciljevima, a 'Kingdom Come' u dobrom dijelu ispunjava svoj cilj - album je ozbiljnjača koju se da slušati. Ove spomenute nijanse nisu baš spektakularne jer su najekstremniji dijelovi album kilavo napadanje GW Busha zbog Katrine i dopuštanje Chrisu Martinu da patetično završi album. Da je Jay-Z još u formi vidi se na prvom singlu 'Show Me What You Got' gdje Hova melje preko nemoguće podloge, ali, mislim, to je vještina koju ne možeš izgubiti za dvije godine.

Nisam siguran da će 'Kingdom Come' navesti starije ljude da više slušaju hip-hop, prije mi se čini da će nakon Jay-Z-ja u plejeru zavrtjeti kakav disk latino glazbe ili U2. Razlika od Jay-Z-ja prije nekoliko godina je u tome što se tada prijetio Nasu, Mobb Deep i ganjao grupisice, dok se sada druži s Chrisom Martinom i Kanye Westom i spašava planetu od manjka vode. Ali nije postao previše dosadan, samo više nije ni previše uzbudljiv.

1. veljače 2007.

Jay-Z

'Collision Course'