MASSIMO: 'VJEŠTINA'
(Aquarius; 2004.)
Kolorit Massimovog vokala me se oduvijek dojmio zbog njegove osebujne muževnosti, koju je, iako rijetko, dobrim pjesmama pronosio eterima domaćih mainstream medija. Stavimo li na stranu njegovo balansiranje između novovalnih stečevina najkasnijeg datuma (sredina, kraj 80-ih) i čudno definiranih izleta u pop, što je u biti jedno te isto, Massimova zarobljenost pravilima estradne mašinerije je oduvijek bila više nego očita. Glavni razlog je što Massimo autorski nije jak, te je kako bi plaćao stanarinu svih ovih godina pristajao na izvođenje raznih festivalskih bedastoća. To mu je priskrbilo estradni status kao zabavnjaka sa rokerskim glasom i obratno, rokera sa katkad dobrim pop intencijama. Status koji mu opravdava krunidbu dvadesete godišnjice djelovanja upravo na ovakav način, upravo ovakvim albumom obrada, bolje rečeno klasika hrvatske pop diskografije u rasponu od Azre i Laufera preko Dugmeta i Indexa do Arsena i Runjića. Sva je ta mjuza tu negdje i za jedne i za druge.

U jednoj od brojnih najboljih balada Dugmeta, 'Loše vino', Massimo je pružio drugoligašku interpretaciju suzdržavajući svoj lahorni žar. Pjesma je lišena dramaturgije i solo na orguljama odlazi u nedopustivi fade out. Gibonnijev recentni klasik 'Libar' u novom ruhu pronose identične paterne elektronskih bubnjeva kao i u originalu; neučinkovito. Dinamika je glavni adut ove obrade, no, uostalom, kako je Nikša Bratoš kao producent Gibonnijevog 'Mirakula' jedina slaba točka tog domaćeg remek djelca, nije ni čudo. Točno je 20 godina prošlo od originalnog 'Sjaja u tami' sa prve ploče Massimovog benda Dorian Gray i za očekivati je bio kakav unplugged session, a ne lošija 80's retro verzija. Johnnyjeva 'Gracija' mijenja pravilo i kao takva je zaživjela u potpuno novom aranžmanu, a da li je dobra ili ne ostavit ću vama na ukus. Pjesma Indexa 'Bacila je sve niz rijeku' je uz Arsenovu 'Ne plači' solidno ostvarenje koje vas dira zbog kvalitete prve verzije i čiji osjećaj nekim slušanjem manje, a nekim više uspijevate nanovo proživjeti.

Poanta ovakvih samoposvećenih albuma koji se zasnivaju na obradama svima poznatih pjesama morali bi kao glavni zadatak imati unošenje novog zvuka i novog pristupa. Po tom pitanju Massimo nas je uglavnom zakinuo, oslanjajući se na snagu bezvremeskih originala. Šteta što je ova ploča od samog rođenja ideje nalagala ograničena rješenja. I kad Massimo kaže na televiziji da nije htio da se ploča zove 'Vještina' jer mu je to previše samodopadno, a ona se usprkos tome pojavljuje u izlozima CD shopova pred Božić pod tim naslovom, zanima me baš koliko je naš Massimo imao udjela u izboru pjesama i recimo jesu li se njegovi prijedlozi uvažavali u marketinški puno manje bitnim aspektima ovog proizvoda.

Višeslav Laboš
labosh@mi2.hr
24. prosinca 2004.