EMINEM: 'ENCORE'
(Shady/Aftermath/Interscope/Aquarius; 2004.)
Ogromna nesreća nekih velikih rock bendova bila je ta što nisu znali stati. Bio razlog novac, taština ili smušena glava masa njih nastavila je svirati kad su trebali stati čime su redovno pogazili ideju kojom su krenuli ozbiljno dovevši u pitanje sve dobro što su postigli. Uz malo sreće Eminemu se to neće dogoditi, ako 'Encore' bude njegov pozdrav kako naslov sugerira. Imao je čovjek svoj album, album svoje umjetničke pojavnost i suludog alter-ega, a budući je opasno prodrmao ovu pozornicu od svijeta, on je među prvima koji zaslužuju bis. Ne zato što nije sve rekao, nego zato što smo ga previše željni i teško ga je pustiti bez još jednog pozdrava.

Lijepo je primiti u ruke nešto novo što se zove Eminem i lijepo mu je čuti glas, ali nešto tu malo počinje smrdjeti - naš Maršal malo se ponavlja, a malo povlači riječ. Sigurno da je gadno kad te sa djetetom ostavi žena s kojom si od malih nogu i još se objesi o kokain, ali to već svi znamo, znamo da je ne voliš, a, uostalom, šta nas briga. Mislim, «You don't know how sick you make me/You make me fuckin sick to my stomach/Every time I think of you I puke», to nešto eventualno možeš napisati curi u osnovnoj školi, ali ne kad imaš tri banke. I zašto bi se to ikog sada ticalo; a još nije ni smiješno. I što će mu opet taj Christopher Reeve? Ako ga je zezao, onda nek stoji iza toga. Sad ga je odjednom lijepio po frižideru pored Dartha Vadera. I to zato što je ovaj umro! Kao da ne bi da ga Em davnih dana nije ismijavao. Treće ciljanje se tek pokazalo promašajem, a zove se Michael Jackson. Mislim da Eminem nije imao tako kratkotrajni singl kao što je bio 'Just Lose It'. Svi prethodni, a pogotovi najavni singlovi albuma vrtjeli su se mjesecima. Spot je također došao i procurio kroz TV postaje i potopio ga je sljedeći. I opet je ostao isti problem vjerodostojnosti – ako nešto kažeš, stani iza toga, nemoj odšutjeti. Pogotovo ako si se prije odlično nosio s tim. A ovaj put je meta netko koga ionako više nitko ne voli.

Ali, bogme dobre strane 'Encore' su jake, a prva je Eminem. On je valjda čovjek s najviše rima u novijoj povijesti popularne glazbe. Od stihova jednih s drugima, riječi unutar stihova, slogova unutar riječi, Eminem posvuda pronalazi rime. I od riječi koje zvuče nemoguće rimovati, njemu to uspijeva. Da ne spominjem njegovu ritmiku sipanja rapova. To je čovjek koji čak i kad priča gluposti djeluje kao da iznosi najveće životne istine, a kad se uhvati ukoštac s neritmičnim riječima učini ih vrhunskom muzikom.

Okej, jest da je čovjek malo izgubio kompas, ali nađe se pravih dragulja. Na 'Encore' mi malo manjka smijeha, no jedina od smjehuljica ovdje - 'Ass Like That' – pobjeda je zezanja. Napisana iz perpektive pakistanskog r. kellyja kojeg progoni policija, pjesma gleda u guze lijepih Amerikanki, pa kaže ovako - «Jessica Simpson looks o so temptin/Nick I ain't never seen a ass like that/Everytime I see that show on MTV my pee pee goes da doing doing doing», dok onomatopeja ima i pratnju na sitaru. Najozbiljnija na albumu definitivno je 'Mosh' u kojoj je, kako je jedino i moguće, predsjedniku i senatoru Em predstavio svoju najjaču snagu – Shady records u koaliciji s Aftermath. Možda je malo zakašnjela za ove izbore, ali ostaje za kasnije borbe. Naravno, opet je najslađa stvar u kojoj se obraća Hailie. Opet joj objašnjava što je to s njim i njenom mamom i da će je tata braniti od svega, a sve uz opaki refren koji bi ovom albumu mogao značiti isto što je onaj iz 'Stan' značio za 'The Eminem Show'. Ova je godina plodna i za anti-singlove. Eminemov se zove 'My 1st Single' i trebao je biti nastavak na 'Without Me', a tako i zvuči, ali nakon što je začinjen povraćanjem, prdenjem, poigravanjem sisicama sestara Hilton i nogama Christophera Reeevea postala je noćna mora izdavača. Zato je kandidaturu preuzela 'Crazy In Love'. Nije obrada, ni ne spominje Beyonce, ali ova je o tome kad si lud od ljubavi i zvuči pomalo neuravnoteženo.

Budući mu je dao ostatak života, 50 Cent se pojavljuje Eminemu na albumu uključujući tu i odzdravnu pjesmu gdje je svoju jedinu rekao i Dr Dre. Pomalo zaboravljeni Obie Trice pozvan je da se vrati u više lige, a tu su još Stat Quo, Nate Dogg te D12 na zezanciji 'One Shot 2 Shot'. Većinu produkcije napravio je Dr Dre, ali blizu polovine odradio je Em što je znak na što bi se mogao koncentrirati kad bis utihne. A već se počeo utišavati. Čak i produkcija tako djeluje. Kao kad se za bisa na pozornicu ne vrati cijeli bend, tako i 'Encore' nije začinjen svim mogućim slastima nego sadrži samo najosnovnije.

Još jedan dobar Eminem, lošiji od svih prethodnih, ali dobar.

20. studeni 2004.

'D12 World'