NICK DRAKE: 'MADE TO LOVE MAGIC'
(Universal/Aquarius; 2004.)
Mislim da su groblja bila nemirna posljednjih godina. Razna reizdanja i proširenja albuma, ulickavanja i dotjerivanja, iskopane nečuvene ili u malim nakladama objavljene snimke okretala su u grobovima svoje autore, a na životu su držala bankovne račune obitelji takvih velikana kao što je Tupac, ali prvo mjesto u lakomosti svakako drži gospođa Buckley koja nas svako malo iznenadi nekim novim izdanjem. I to svega tek nekoliko godina nakon vodenih tragedija Jeffa i Tima. Prerano nakon smrti, i puno ispod razine radova objavljenih za života posthumni radovi obitelji Buckley služe tome da Mama može ići na kockanje i nikad ostati bez love. Za razliku od tog, 'Made To Love Magic' je album napravljen tako da zavoliš glazbu nekoga na koga možda nikad i ne bi obratio pozornost.

Folk-rock legenda Nick Drake je jedan iz generacije genijalaca sretno izraslih u hippie doba i nesretno preminulih kad je ono počelo zamirati. Do devetnaeste je godine Drake učio svirajući obrade Boba Dylana, Berta Janscha i Jacksona C Franka da bi onda odlučio kako je vrijeme za originalni rad i za studiranja u Cambridgeu snimio svoje prve pjesme koje su 1968. objavljene na njegovom prvom albumu 'Five Leaves Left'. Nakon uspona uslijedio je 'Bryter Layfer' te treći i posljednji album 'Pink Moon' kod kojega je sve postalo ubrzano. Drake je uskoro na mono traku snimio četiri pjesme (prisutne ovdje) objavljene bez pravog produkcijskog tretmana na bonus disku 'Fruit Tree'. Dolazi 1974. i vrijeme je za 26-godišnjeg Drakea uz (namjernu ili slučajnu, ne zna se) pomoć pune šake anti-depresiva isteklo.

Unatrag 16 godina izašlo je 6 novih izdanja Nicka Drake s više hvale ili više pokude, dok je 'Made To Love Magic' prvi za kojeg se čini da se netko oko njega potrudio i objavio nešto donekle novo. Izašavši trideset godina nakon glazbenikove smrti, album 'Made To Love Magic' od 13 pjesama donosi rijetke snimke, nekolicinu poznatih, ali ovdje dovoljno dorađenih pjesama, dvije s dodanim orkestracijama te jednu posve nepoznatu stvar. Da sve bude na razini, album su složili Drakeov stari inženjer zvuka John Wood te bivši cimer Robert Kirby koji ga je snimao na samim počecima karijere.

'Made To Love Magic' plovi tako da nas provede kroz Drakeove tri faze. Početak zbirke donosi pjesme s početka karijere izvedene na gitari i s glasom te su prilično optimistične, mada ne i jako vesele. Tih nekoliko otvarajućih pjesama pokazuju čovjeka koji vjeruje da bi mogao dosegnuti zvijezde i da puhanje u maslačak zbilja može ispunjavati želje pa mu se stvari onda prikladno zovu 'Clothes Of Sand' ili 'River Man'. Drugi je dio malo ozbiljniji, s manje smijeha i sanjarenja, a više mističan (tko tada nije koristio droge!?!) i promišljeniji čemu su u svrhu dodane orkestracije na 'Magic' i 'Time Of No Reply'. Kraj je najmračniji dio albuma i opet su samo na gitari i glasu. Žice su ovdje jako oštre i glasne, pomalo ljute i nervozne, dok Drake ne pjeva puno, ali kao da nagovješta šta mu se sprema kad veli "I'm growing old/And I don't wanna know/I'm growing old/And I wanna go home" u 'Black Eyed Dog'. Završetak albuma je 'Tow The Line', pjesma snimljena četiri mjeseca prije Drakeova smrti i pretpostavlja se, posljednje što je za života snimio, a zvuči očekivajuće depresivno.

Da li bi Drake postao Dylan da nije umro ili uopće ne bi bio Drake s današnjom reputacijom da nije umro? Nemam pojma jer nije ni bitno jer se na kraju računa samo glazba. Uz tri neprikosnovena albuma, Drake sad ima i jedno izdanje koje ne puca tako visoko, ali je dovoljno dobro da minimalno bude mali brat trojici. Pogotovo ovako lijepo ušminkan i dotjeran. A za nekog tko nije upoznat s Drakeom, odličan ulaz u malu, ali magičnu sobu. Može sad neka Syd Barrett reizdanja?!?

7. srpanj 2004.

Za fanove i muzičare

Jedan u nizu fanova, odličan site