ŠUMSKI: 'RONIOCI'
(Zvuk močvare; 2003.)
'Ronioci' je četvrti album Šumskih i očigledan dokaz da se entuzijazam isplati. Nakon trinaest godina postojanja, Šumski su definitivno potvrdili njegov smisao jer su 'Ronioci' jedan od rijetkih primjera svježeg i originalnog hrvatskog albuma koji ne kaska desetljeće ili više za stranim trendovima. Tajna uspjeha ovog albuma vrlo je jednostavna - ne robuje ni jednom glazbenom trendu, a u komunikaciji je s svima, mogao je nastati u bilo kojem od posljednja tri desetljeća i zvučao bi jednako dobro.

Istina je da Šumski kombiniraju razne utjecaje koji su prilično raznoliki. Ima tu i duba i kraut-rocka i new-wavea, a upravo je ova zadnja stilska odrednica posebno bitna za Šumske jer su oni možda jedni hrvatski band koji ispravno čita nasljeđe new wavea i nadograđuje ga, a ne svodi ga samo na puko kopiranje. Po poetici su Šumskima vjerojatno najbliži srbijanski Darkwood Dub, ali sličnosti između ova dva banda postoje više na idejnoj nego na zvukovnoj razini.

'Tito' otvara album zvukom analognih sinteva, čiji zvuk obilježava i ostatak albuma, a kad se na to nadovežu prvo bubanj pa zatim bas i na kraju gitara sa svojom začudnom melodijom, stihovi koji slijede - «Dođi mi te čekamo… dođi jer te čekamo u svemirskim odjelima, dođi jer polijećemo u svemirskim odjelima!» pokazuju se potpuno opravdanima. Slijedi 'Ronioc', ponajbolja pjesma na albumu, koju je vrlo teško ne doživjeti vrlo emotivno i pritom ne zazvučati patetično opisujući snagu pjesme u trenutku kad nestane u stihu: »kao da te nema«; ova pjesma sama vrijedi nabavljanja albuma.

Među ostale vrhunce albuma ubrajaju se još 'Privremeni smještaj' koja krije istovremeno naivan i dubok egzistencijalni kontekst, fenomenalna 'Odlazak se odgađa' koja, iako može podsjetiti na 'Mali Sat', ipak nadmašuje hit s prošlog albuma, dopadljiva 'Dječaci', te završna minijatura 'Aijarhaijamen' s vokalom u reversu koji zaključuje album riječju 'aijarhaijmhen'. Neobičan svršetak neobičnog, ali i sjajnog albuma!

5. ožujka 2004.