Glazba - Internet MONITOR  


« na početak   « povratak

Glazba
Album tjedna
Recenzije
Nikad čuo
MP3 singl

Monitor
Monitor home
Forum
Softwarez
Belle de Jour
Info Technology
Hrvatski Web
500 linkova
Link dana
Odigo
Monitor u Vjesniku

e-mail
glazba@monitor.hr

 
  VOODOO POPEYE: 'TUBED SELL-O-TAPE'
(Komuna; 2003.)
"Tako to biva kad se previše sniva, a stvarnost se malo zna" - pjevao je Balašević krajem sedamdesetih, a te su riječi, ironijom sudbine, ispale kao pisane za njegovog glavnog muzičkog obesmišljivača, beogradskog repera Voodoo Popeyea. Radenko Stojanović, alias Voodoo Popeye je ostao upamćen po vanserijskom debi-albumu 'Voodoo ePopeye', na kome je prikazao (kao nijedan reper do tada) raskošan talenat baratanja riječima i smislom, a njegovi su jezički kalamburi postali kamen-međaš na skali kvaliteta kojeg su godinama bezuspješno pokušavali da stignu balkanski poklonici ove vrste muzike. Bio je glas nove generacije, prvi koji je pokazao da rap nije primitivno slaganje slogova i mačo hvalisanje o zakonu ulice, "utokama i dobrim ribama". Rapu je njegovom pojavom dat dignitet i toga su svi bili svjesni. Međutim, drugi je album, 'ePopeye 2' donio neshvatljivi pad - očigledno, slabo se noseći sa činjenicom da je iz zaštite undergrounda izbačen pod svijetla reflektora, Popaj je pokušao da klonira prvijenac, međutim, bez pravih muzičkih ideja, pada u prosjek i letargiju.

Kažu da se koordinate genijalnosti i ludila spajaju u krajnjim tačkama, a mora da je novi album Voodoo Popeyea, nakon skoro šest godina pauze, nastao upravo na tom mjestu, na sredokraći apsolutnog plusa i minusa. Svjesno se odrekavši riječi, svog najvećeg oružja, autor je publikovao nosač zvuka koji će, svakako, izazvati ambivalentne reakcije - od totalnog gađenja do slijepog obožavanja. Na CD-u se nalazi 16 pjesama, otpjevanih (i odrepovanih) na ravno 19 jezika, s tim da je u nekim numerama korišteno slaganje rečenica iz dijametralno suprotnih jezičkih područja da bi se dobio jači efekat. Album, prst u oko globalistima, otvara kakofonija "suvih" rečenica u pjesmi 'All You Need Is Love', a slijede Popajeva poigravanja sa srpskim, francuskim, španskim, italijanskim, nigerijskim, latinskim i "izmišljenim" jezikom (iz poznatih jezika uzimane su zvučne riječi i spajane u kompilaciju), a široka armija od 50 ljudi, koliko ih je navedeno u izradi CD-a, daje svoj doprinos na ruskom, poljskom, svahiliju...

Naravno da je i ovdje došla do izražaja Popajeva nesporna inteligencija, pa kalemljenja raznorodnih kultura služe za poigravanje smislom, uz korištenje tzv. opštih mjesta kao idealnog materijala za formiranje novih, besmislenih obrazaca. Dotakla se Popajeva ptica-rugalica savremenih muzičkih trendova ('Saiba' na indijskom), balkanskog etno-folk treša ('Tarantula' na arapskom, uz južnovetrovsko izvijanje na srpskom), italijanskih sapunskih opera ('Francesca Finds Her Daughter After 20 Years'), histerije oko hispano serija ('Paraffino')...

Blistavu stranu albuma predstavljaju pjesme koje odišu svježinom i visprenošću ironičnog otklona ('Fast Food' uz mješavinu romskog, italijanskog, grčkog i srpskog ili 'Snake bar' sa osnovom na francuskom i refrenom "Samo nek se puni" uz karikiranje tipa "Krava travu pase, tele repom maše"), dok u mračnom mutljagu dosade i apsolutnog besmisla plutaju numere kojima je došla glave upravo Popajeva pretencioznost (ruski 'Chasing Gagarin', pa izmišljeni intervju 'One minute before the koncert' i nakon svih neslušljiva i nepotrebna, desetominutna 'Turtle Rain'. Paradoksalno, ali je najbolja 'Children Influence...', samo radi toga što je najbliža standardima "radijske" r'n'b & hip-hop muzike, a najgora upravo pjesma izabrana za prvi singl, 'Glass Porter Imperative', otpjevana na srpskom radi prijemčivosti, produkcijom kao preslikana sa prošlog, slabog Popajevog izdanja.

Kako Popaj ističe, ideja za ovaj album rodila se tokom bombardovanja, kada mu je "dosadilo da sluša našu muziku i naše ljude", pa je na stranim stanicama snimao govor, te kasnije rečenice ubacivao u pjesme. Ostaje nepoznanica - da li je ovo album urađen iz čistog očaja zbog stanja u kojem se nalazi Popajeva karijera, ili je u pitanju još jedna, puku teško shvatljiva, šala beogradskog repera, ili je vispreni pisac (nedavno mu izašla druga knjiga 'Razglednice iz bumeranga') pronašao sasvim novi put, genijalni izlaz iz slijepe ulice u koju je zašla savremena muzika.

Ako oko razloga za kreiranje ovakvog albuma i ima nejasnoća, jedna je stvar zasigurno jasna - "dečko 21. veka", kako sam sebe naziva, Voodoo Popeye posjeduje dobru satelitsku antenu, a ona mu je bila glavni "instrument" pri kreiranju 'Tubed Sell-O-Tape'. I to je još jedna inovacija u ovdašnjoj muzičkoj istoriji.

Željko Milović
z.milovic@cg.yu
8. veljače 2003.

Copyright © 1996. - 2003. Internet MONITOR
 
 
world wide web:
Izdavač

Razglednice iz bumeranga

Može se kupiti