KRIVIČNO DJELOVANJE: 'SVETO TROJSTVO'
(Glazba/Aquarius; 2003.)
Dvijetisućetreća je bila najlošija godina za hrvatski hip-hop unazad puno godina i jedino pozitivno što se dogodilo bio je daljnji uspon Ede Maajke. Raspali su se Tram 11, bend koji već neko vrijeme nije funkcionirao, a Elemental su ostali bez jedne trećine. Vrlo malo toga je objavljeno - od starih mahera nešto su izdala jedino Bolesna Braća. Za razliku od prošle godine kad je svoj debi objavio Edo i metal-rap na hrvatski način predstavio Bahattee, ova je ostala bez ijednog boljeg prvog albuma. Tremens nešto bezveze trkelja, Stoka se totalno pogubio, a osim njih pojavili su se Krivično Djelovanje. U normalnim okolnostima moglo bi se reći da se radi o trojici opako antipatičnih momaka u tek početnoj fazi hip-hop razvoja gdje se odgovara više na narcisoidna pitanja «tko sam» i «što sam», a manje na propitujuća «gdje smo», «što da radimo» i «što da ne radimo», ali s obzirom da su okolnosti hrvatske, pa onda i kriteriji, 'Sveto trojstvo' je najbolji hrvatski hip-hop debi album dva-nula-nula-trojke. Hm!

Krivično Djelovanje čine MC-i Duci, Nikson i Rookie, a krivično rokaju u istom sastavu unazad pet godina. Prvi album producirali su im najveći hrvatski bit-maheri, a i gostuju im grla prve klase - Tram 11, General Woo, Stupni, Nered i Stoka (odvojeno). Kad izbacimo Wooa kao dijete zagrebačke scene, KD su prvi hrvatski reperi istočne Hrvatske, konkretno - iz Osijeka. Za očekivati, a i u skladu s ostalima na sceni bi bilo da se kod KD-ovaca osjeti nekakva vrsta lokalizma, no to se kod njih od svih HRepera najmanje osjeti - nema u njihovim tekstovima osječkih kvartova, birtija, rijeka, ljudi. Nađe se tek malo naglaska, naklon rakiji i ipak nešto - legendarni «lega» kao light motiv albuma.

Koncept 'Svetog trojstva' je koliko običan, toliko i poželjan plesni hip-hop. Skoro sve stvari (od njih 13, kad izuzmemo skitove i bonus remix) su guzomrdajuće, namijenjene za jedno jedino mjesto - plesni podij, a predvodi ih najveća krstarica ovdje, 'Leganini'. Iznimka je samo očiti budući hit 'Maraton' s ruba r'n'b-ja o maratonu nad ženama i alkoholom. Klupske ritmove te klavir i orkestracije preko njih složili su Dash, Koolade i Shot kao producenti i time napravili najbolji dio albuma, iako nimalo inovativan, nego prosječan, čak i malo ravnomjeran. I njima se dogodio grozan propust - nisu iskoristili slavonsku glazbu u rekonstruktivnom sempliranju. Nema uništavanja tamburice, umetanja baka s maramama u refrene, prima ne prede sitno, violina kao da ne uništava tu pijanu slavonsku dušu. S nekoliko poteza Krivično Djelovanje mogli su iz narodne iskonstruirati etno hip-hop glazbu. Ovako, njihovo negiranje tradicije jasno i glasno poručuje da se srame svog stvarnog identiteta kojeg ostali guraju kao svoju prvu vrlinu, kakva god zapravo bila.

Krivičnjaci su zabrinuti trima temama: legicama («Čekaju nas divne seksipilne figurice, imaju suknjice, majice, tangice/.../Ajd pozovi legice da upoznaju moje džukce», «Zato sipaj alkohola, može svim balić-cola/Za ekipu pune boce, pitaj šta će popit droce»), legama («Klesam ti na tijelu mrtve ožiljke od stakla/Vječno pratim svoje lege sve do raja ili pakla», «Krivična mjera djeluje iz svakog smjera/.../Tri kera, tri smjera») i legiranjem («Lega ne brini, samo dimi, dimi, leganini»). Koliko je to pametno nek' analiziraju na Akademiji umjetnosti, ali očito je da trojac ima dobar flow i uspijevaju izvuči hrpe rima i o drogama i ženama i legama s kojima to rade; otprilike kako su to znali Nered i Stoka. E, sad samo da malo odrastu, našale se i poklone onome što ih okružuje, maknu se s naslovnice i mogli bi biti dobri.

12. prosinac 2003.