NEOČEKIVANA SILA KOJA SE IZNENADA POJAVLJUJE I REŠAVA STVARI: 'SUNCE'
(B 92; 2002.)
Mnogi će reći da je Darkwood Dub jedan od najboljih bendova što stvaraju na južnoslovenskim jezicima. I biće u pravu. Mnogi će reći i da je grupa sa najdužim imenom odavde, pa sve do preko sedam gora i sedam mora, Neočekivana Sila Koja Se Iznenada Pojavljuje I Rešava Stvari samo kopija sastava Darkwood Dub... no, i pored toga, njihovo se izdanje sa zebnjom očekivalo, prije svega zbog gotovo kultnog statusa koji simpatična ekipa uživa, naročito u prijestonici Srbije i Crne Gore. A zubato 'Sunce' je izronilo, kupajući svojom svježinom i maštovitošću ogoljene "šljivike i livade", rasturene udarima desetogodišnjeg mraza, (p)održavajući snažan zamah muzičke globalizacije (ili šireći gadan zadah, zavisi kako se odnosite prema tome), priklanjajući se savremenom izrazu, možda više nego bilo koja ovdašnja grupa do sada. Izdanje odiše odličnom svirkom, uz koketiranje sa različitim pravcima, komunikativno je, te je kao takvo pogodno za konzumiranje, kako doma, u rano predvečerje, tako i u klubu, ili caffe-baru, ali i u jednom i u drugom slučaju, negdje iz offa, nenametljivo, ali prijatno.

Jedina "živa" beogradska super-grupa (Silu čine Laki Veljović na bas gitari, jedno vrijeme nastupao sa Darkom Džambasovim; gitarista Vladimir Đorđević, ex Klajberi; zatim vrsni bubnjar Jarbola Nemanja Aćimović, vokal je Oliver Nektarijević, pjevač vrckave beogradske grupe Kanda, Kodža i Nebojša, a slijede Boris Mladenović, sempler, ton i efekti, i spiritus movens benda - gitarista Goran Orge Nikolić, svojevremeno u grupi Nosorog) smišljeno je napravila otklon od ponuđenog na SiCG sceni, dopisujući svoje ime na spisak eventualnih uspješnih muzičkih export proizvoda, kojeg se ne bi zastidjele ni zemlje sa mnogo razvijenijim smislom za "plemenitu buku" od ove Zajednice. Neočekivana Sila... u svojoj nepredvidljivosti sublimira psihodeliju beat generacije, ali i svih drugih generacija, filujući njome oblandu trip-hopa, dancea, duba i break-beata, sačuvavši od već odavno mutiranog rocka ono najvažnije - energiju, maštovitost, nemirenje sa prosječnošću.

Album 'Sunca' je veoma koherentan, te se teško iz filma kojeg su kreirali Silnici može izdvojiti posebno upečatljiv kadar, no, neka za ovu priliku to bude, prije svega, odlični, poletni i veseli 'Ruski gruv'. Tik uz njega je 'Udahnuće', "dobrom rasom" kalemljeni Darkwoodi, zatim 'Timpan funk', i neworleansovski intonirana 'Halolulu'. U par numera petorka+sva sila gostiju zvuči prenapregnuto i blago isforsirano, ali zato u takvim kompozicijama zapanjuje lakoća vladanja instrumentima kojom se izvlače iz biranih crossover kolopleta, popularizujući unijaćenje krajnje ogoljenog minimalizma i vitražne orkestracije.

Možda je neko od ovog CD-a očekivao veće priklanjanje razuzdanoj i razbarušenoj, ali prilično autističnoj formi koju je ekipa forsirala tokom karijere (sajam sekundarne upotrebe i performans ‚Muzika za bicikle', FEST 2000 uživo uz nijemi film ‚Kabinet doktora Kaligarija', Ring Ring festival, Jugoslovenski festival jeftinog filma, techno Peace Parade 99, ljubljanski festival Druga Godba...), ali je stari vuk Koja, producent CD-a, veoma pametno povukao na znatno prijemčiviji kolosjek, omogućivši tako nosaču zvuka veću probojnost i feedback, čak i kod onih kojima ovakav vid izražavanja predstavlja Daleko je 'Sunce' na horizontu.

Eh, da, mnogi će reći da je grupa sa najdužim imenom odavde, pa sve do preko sedam gora i sedam mora, Neočekivana Sila Koja Se Iznenada Pojavljuje I Rešava Stvari samo kopija sastava Darkwood Dub, ali to neće odgovarati istini. Naprotiv.

Željko Milović
z.milovic@cg.yu
9. travnja 2003.