PAUL MCCARTNEY: 'BACK IN THE WORLD'
(Parlophone/Dallas; 2003)
Bizarno je pisati recenziju "novog" albuma Paula McCartneya! Veoma bizarno. Čemu? O Beatlesima je već sve rečeno, prvi među jednakima je odavno pepeo, najveći profiter odavno ništa novo nije stvorio što potvrđuje i ovaj zapis kojim dominira opus stvoren u eri već davno zabilježenoj u enciklopedijama. Život svih ljudi u miru ne mogu više zamisliti ni najnaivniji idealisti, i ma gdje god zalijepila plakate s tom porukom, Yoko Ono to ne može promijeniti, a usput i sumnjam u njene iskrene namjere. Dozvolit ćete mi ako podsjetim da je ta ista žena kada su je pitali koji je najbolji koncert na kojem je u životu bila, izdvojila dva svoja nastupa.

Svemogući Sir Paul je mahao američkom zastavom, spašavao ni manje ni više nego New York i po bilijunti put preprodavao staru priču. Poanta njegove želje da spasi svijet je novac, novac i samo novac, a usput je promovirao makrobiotiku i oženio manekenku. Iako su svi ti detalji izgleda neophodni za uspjeh, podatak da je Sir i prošle godine upravo od glazbe najviše zaradio baca me u potpuni očaj. Krava muzara zvana Beatles tako opet nije pobacila, i pokazalo se da se ni jedna kreativna sila na svijetu nažalost s tim ne može nositi.

Ovaj live zapis mogu objasniti samo kao snimku session benda koji svjestan svoje kreativne limitiranosti odluči svoje postojanje opravdati pokazujući da zna lijepo svirati ono što je netko drugi nekad davno stvorio. Međutim, ovaj lik obrađuje sam sebe, reciklira i falsificira vlastitu povijest, pa su mi onda simpatičniji oni Hrvati koji misle da je vrijeme stalo, da je imati ideju passe i da je bit današnjice odavati počast prošlim, svršenim vremenima zbog čega kod nas jedino tribute okupljanja pune dvorane. Ovaj tip pak točno zna što radi i zato me preslušavanje ovog dvostrukog zapisa njegovog kaver benda u kojem je on šef opako iziritiralo. Iziritiralo me i to što znam njegove prehrambene navike, ali ne znam kada je zadnji puta napisao poštenu pjesmu. Iziritiralo me i to što smo, na ovaj ili onaj način, okovani prošlošću i opijeni potrošenim iluzijama.

Iz hrvatske tribute perspektive gledano, uz sve njegove zarađene milijarde, turneju Doorsa, domaće koncertne ponude sastavljene od povjesničara, dalo bi se lako zaključiti da se ni na svjetskoj razini ništa ne događa. Taj zaključak bio bi pogrešan, ali nažalost i jedini logičan u zemlji u kojoj se tiskaju recenzije albuma starih i po dvije godine, televizijski voditelji nemaju ni toliku dozu pristojnosti da nauče pravilno izgovoriti ime osobe koju najavljuju, diskografi objavljuju jedan promil svjetske produkcije, specijalizirane novine ne postoje i sve to smatra se normalnim.

Zarobljeni vlastitim demonima prošlosti i opsjednuti stvarima koje nisu bitne, lakše je ne znati što propuštamo. Priznajem da je teško suočiti se s činjenicom da su današnji glazbeni genijalci debelo mlađi od nas, ali ma koliko šutjeli o tome, trebamo ih više nego oni nas. Mrtvačka glava ili

Ivana Markov
ivana@monitor.hr
26. travnja 2003.