RAZNI IZVOĐAČI: 'HOPE'
(London/Dancing Bear; 2003.)
Prije deset godina osnovana je inicijativa War Child kojom se htjelo odgovoriti i reagirati na rat u bivšoj Jugoslaviji. Dvije godine kasnije snimljen je album 'Help' na kojem je sudjelovalo 20 poznatih glazbenika i kojim je prikupljeno 1,5 milijuna funti za djecu Bosne i Hercegovine. Deset godina poslije osnutka WC-a, rat se (ovom prilikom) preselio nešto istočnije gdje ima nešto konkretnije za eksploatirati - u Irak. Zbirkom 'Hope' skupljaju se novci za inicijativu War Child koja će pomagati djecu Iraka (i distributer izdanja odrekao se svog dijela novca u korist malih Iračana).

Prije malo više od tri mjeseca Ameri su oko Iraka (a bogme i šire) skupili milijune i milijune tona željeza, eksploziva, olova, metaka, granata, nezamislivo skupe tehnologije i ogromnu vojsku. Paralelno s tim s jedne do druge strane Pacifika održavane su demonstracije protiv očitog rata na kojima se okupilo i ideje razmijenilo nekoliko milijuna miroljubivih ljudi. Koji nisu promijenili apsolutno ništa.

Niti izrabljivač Bush ni naivac Blair nisu zbog prosvjeda povukli nijedan metak uperen u Sadama i rat je proveden kako je planirano, uz odgodu početka invazije zbog logističkih problema. Nafta je na sigurnom, Bush je na ranču, Iračana je nekoliko stotina/tisuća manje, benzin i lož ulje su sve jeftiniji, a Zapad se može spremiti na novi gospodarski rast. Paralelno s ratom glazbenici svijeta osnovali su nekoliko antiratnih inicijativa kroz koje su progovorili jednom, snimljeno je nekoliko bezveznjikavih anti-ratnih pjesama, a kruna ovolike aktivnosti je 'Hope', kompilacijski album sa 17 pjesama koje su snimili neki od najpoznatijih glazbenika na planeti. Oni su, naravno iz Britanije, SAD-a i Kanade (Travis, Basement Jaxx, Spiritualized, Moby, Beth Orton, Tom McRae, George Michael, Paul McCartney...), a snimili su malo više od sat vremena pjesama koje na svoj album ne bi stavili ni u ludilu.

Reći za 'Pianista' da je napadno simboličan možda je jednako ružno kao i reći da je 'Hope' patetično pranje savjesti ljudi koji su napravili puno manje nego što bi netko sa savješću u situaciji kad njihova zemlja okupira drugu napravio, ali nekome tko je poluprešutno otrpio ogromno sranje koje mu se događalo u dvorištu pa onda snimio neku (lošu) pjesmicu o tome ne mogu skinuti kapu nego kategoriju "čovjek" uz ime. Kad se Danis Tanović popeo na pozornicu Oscara, zapadna hemisfera odahnula je i oprala savjest uz misao "evo, mi zbilja suosjećamo s vama", a mi koji se i dalje nalazimo u (geografskoj) poziciji da nas mogu zadesiti opaka sranja od istog tog zapada možemo očekivati da će se naših budućih problema sjetiti kad prođu i naknadno zadovoljavati naš ponos spominjanjem u pop kulturi.

Djeci Iraka je bolje bez Sadama. Djeca Iraka dobit će po šalicu mlijeka od 'Hope'. Djece Iraka je puno i bit će izvrsna jeftina radna snaga.

30. svibnja 2003.

War Child