THE CARDIGANS: 'LONG GONE BEFORE DAYLIGHT'
(Stockholm/Universal/Aquarius; 2003.)
Sigurno se svi sjećate dobro znanih megahitova 'Lovefool', 'My Favourite Game' i 'Erase/Rewind'. No, jeste li zapamtili još koju stvar od ovih autora? Možda i jeste, a možda i niste. Naravno, riječ je o još jednom švedskom rješenju na svjetsku pop scenu, daleko od inteligentnog, ali ipak dovoljno sofisticiranom i zanimljivom – The Cardigans koji su imali svoj udio u dominaciji scenom pred kraj devedesetih zahvaljujući gore spomenutim hitovima s albuma 'First Band On The Moon' i 'Gran Turismo'. Najveći problem kod njih je taj što pjesmama fali nekog žara da bi bile nešto više od ugodno relaksirajućeg zvuka, a isto tako ne ostavlja neki veći utisak.

Ni s novim, petim po redu albumom, 'Long Gone Before Daylight' nije došlo do promjena kod Nine Persson i ekipe, čiji mi put izdržljivosti sve više izgleda kao onaj u The Cranberries – na sceni opstaju desetljeće, a prosječno svake druge godine izdaju novi studijski uradak koji ponajviše ide u ruke vjernim obožavateljima i malom broju onih koji će to tek postati. Za razliku od 'Gran Turisma', ovaj uradak je apsolutni kaos ispunjen melankolijom i tugaljivom atmosferom do te mjere da čovjeku dođe da i sam zaplače. Što god da muči Persson u njenom privatnom životu jasno je samo da je uspjela napraviti najtužniji album sa jedanaest pjesama u kompletnoj diskografiji benda nakon četiri godine stanke. Čak i u pjesmi 'A Good Horse' koja posjeduje nešto življi ritam osjeća se neka rana u glasu Persson, a sve to do kraja ubija slijedeća, šestominutna stvar 'And Then You Kissed Me', te mrcvarenje depresijom i žalošću nastavlja se u još usporenijem tonu sa 'Couldn't Care Less'.

Naravno, tu je i singl 'For What It's Worth' koji je stvarno dobra pjesma – od svog početka pa do kraja, uključujući i izuzetan refren koji će se onima slomljena srca vrlo brzo urezati u pamćenje. Dobri stari Cardigans ipak se najviše osjete u pjesmi 'Live And Learn', utjelovljenje prepoznatljivog keči pop štiha ispunjen organskim glazbalima, te potencijalni slijedeći hit. Rock preferiranja dvojice metal fanatika koji su bend i osnovali na ovom albumu se također osjeti, ali ipak nešto manje.

Cardigans su sposobni snimiti nekoliko dobrih pjesama, stvoriti nekoliko nezaboravnih trenutaka, ali kad je riječ o cjelini onda se tu uvijek negdje izgube. Nisam siguran jesu li oni zadovoljni svojim statusom na sceni ili i dalje love komercijalnost, ali prijeko je potrebno da osvježe neke pojedine elemente u svojoj glazbu počevši od samog pristupa njoj. Nema sumnje da to mogu, samo preslabo to žele tako da je ovdje samo još jedan tek prosječan uradak.

Mario Marušić
marusic@monitor.hr
22. svibnja 2003.