ĐORĐE BALAŠEVIĆ: 'OSTAĆE OKRUGLI TRAG NA MESTU ŠATRE 1'
(Dallas; 2002.)
'Oprosti mi Katrin', 'Život je more', 'Moja prva ljubav' lani su napunile tih tako znakovitih 25 godina i mada čovjek ima tu nesreću da s godinama stari (jebiga, svi ćemo umrijeti jednom), Balaševićeve pjesme su s godinama postajale sve mlađe. Ne zato što su, oh, bivale sve svježije i tako iskrenije, nego stoga što su toliko nevješto isproducirane da mi se svakom godinom čini da je Balašević tada kad ih je otpjevao imao sve manje godina. Tada su te preslatke pjesme možda i zvučale kao da ih je otpjevao 24-godišnjak, ali s godinama sam ja u njima sve više čuo 23-godišnjaka, pa 20-godišnjaka i sad sam nekako stao na četrnaestogodišnjaku. Taj tanani, piskutavo producirani glasić kao da nije doručkovao to jutro kad je poslije pjevao "Prva je ljubav došla tiho, nezvana, sama / Za sva vremena skrila su tu negde duboko u nama". I glazba je bila strašno smiješna, ali ipak nekako zgođušna.

'Ostaće okrugli trag na mestu šatre' je dvostruki album s 30 prearanžiranih pjesama Đorđa Balaševića sakupljenih iz 26 godina njegove karijere. Ova je zbirka prvi dio trilogije (u zadnje vrijeme sve je neštu u tri...) koja će izaći u skoroj budućnosti, a na kojima će biti sažeta njegova karijera od 15 albuma. Čime zapravo postaje jasno kako projekt 'Ostaće okrugli trag...' (jer vjerojatno će se i preostale dvije zbirke tako zvati) nije samo mjesto na kojem će se objaviti prearanžirane, moderne verzije starih (i antikno vrijednih) pjesama, nego best of album. Nek me u romantičarsku guzicu poljube bendovi koji jedva sastave album od dvanaestak "najboljih" pjesama od kojih su eventualno četiri poznate, ali Balašević ima poznatih i najboljih pjesama taman negdje između pedeset i sto (brojkom i slovom). Tu otprilike negdje pjesama (ja šecujem oko šezdesetak) na kraju će sačinjavati ovu antologiju, (kao) stvorenu za tisuće obožavatelja čiji su roditelji prije nekih desetak godina potpalili vatru pod svojim nepodobnim pločama, ili čijim su roditeljima to s pločama i svim oko njih napravile tisuće zločinaca i još više tisuća zaluđenih kretena.

Na ovom albumu našle su se pjesme s trinaest Balaševićevih albuma (predstavljena su sva četiri iz vremena kad su ih potpisivali on i njegov bend Rani Mraz, iz kasnije faze zakinuta su dva - '003' i 'Tri posleratna druga'), a u novim, prilično različitim verzijama su sve pjesme osim onih s posljednja tri albuma - 'Naposletku', 'Devedesete' i 'Dnevnik starog momka'. Ove, novije pjesme, ovdje su u originalnim verzijama i krunski su dokaz da ovo nije album snimljen da bi čuli nove verzije starih stvari, nego album koji treba prodati. Novi su i nazivi pjesama - 'Moja prva ljubav' prekrštena je u 'Još jedna pesma o prvoj ljubavi' (kako ju je Đole u originalu i htio nazvati), 'Predlog' je sad 'Pile moje, kako stvari stoje...', 'Jednom...' je dodano 'su sadili lipu...', 'Lepa protina kći' više nije "lepa" nego samo 'Protina kći', a pjesme s posljednjeg albuma više ne nose one umetnute akronim-nazive po ženama nego su sada 'Na Bogojavljensku noć', a ne 'Eleonora', 'Jaroslava' je sad 'Princezo javi se', a 'Noć kad je Tisa nadošla' prije krštenja zvala se 'Ljudmila'. Neki dijelovi pjesama ostali su u prošlosti - 'Vasa Ladački' ostao je bez zadnjeg stiha, a 'Život je more' (jedina pjesma uz 'Treću smenu' koja bolje zvuči u starijoj verziji) ostala je bez ženskih pozadinskih vokala. No zato 'Marim ja' zvuči sad pakleno za smrznut' se, 'Jednom su sadili lipu' još ozbiljnije, a ostale sve od reda jednostavnije, usklađenije i prirodnije. Kao i na koncertima, one su sada bazirane na gitari i klaviru, uz svesrdnu pomoć nekoliko gudala i puhala, a Balaševićev glas je smireniji i umorniji, ali jednako simpatičan.

Kažete, gle kol'ko si toga nabroj'o pa šta će on staviti na još te dvije zbirke? Ovaj čovjek koji je stvorio neke od najljepših melodija na svim ravnim dijelovima svijeta - a da je jedva ikada zbilja zapjevao - ima u svom sokaku još malo više od sto pjesama koje su, uz iznimku nekolicine zbilja apsolutno bezveznih i srećom zaboravljenih, sve od reda predivno romantičarske, jednostavno duboke, nenametljivo simbolične i najljepše patetične pjesme na planeti.

31. siječnja 2003.

Fan klub

'Dnevnik starog momka'