VLATKO STEFANOVSKI: 'KULA OD KARTI'
(Avalon; 2003.)
Evo ga. Konačno je svjetlo dana ugledao novi album, prije svega europskog i balkanskog, a onda makedonskog muzičara. Ovo govorim zbog toga što je Vlatko nekako predugo imao status samo "našeg Vlatka iz susjedstva" u ulici Meksičkoj u skopskom naselju Taftalid`e. Ma ljudi, ja mislim da je to "momče Makedonče" najskromnije i najtoplije stvorenje koje postoji na bivše-jugoslovenskoj rock sceni. S jedne strane tu su obitelj, mali studio u potkrovlju skromne i "domaćinske" kuće, uvijek dobri i jednostavni, jasni nepretenciozni intervjui, dok sa druge strane on servira narodu svoje i neke zaboravljene melodije - a to je jedna od zadnjih kapi vode u pustinji šunda koji hara i siluje uši i srca mladih naraštaja eterom Zapadnog Balkana (oops, zaboravih da ovo ide na hrvatski sajt).

'Kula od karata' je ovaj put zaobišla izdavačku kuću Third Ear g. Ive Jankoskog koji je Vlatkov dugogodišnji prijatelj i suradnik. Zašto je Vlatko otišao u lokalni Avalon? Nemam poima, no nije ni važno, jer album je na tržIštu. Album ima deset pjesama i razlikuje se od prethodnice nazvane 'Vlatko Stefanovski Trio' a prilično je blizu tematici i izražaju sa 'Cowboys and Indians'. Albume 'Kruševo', 'Kino Kultura' ovdje ne spominjem jer to je sasvim neki drugi, recimo, Virtuoz Vlatko. 'Kula od karata' je album za široke narodne mase, za svaku kuću, za svaku priliku… album opijen nostalgijom za jučerašnjicom, za ljubavi, album koji se osvrće na krizu današnjice nas, našeg društva, svega onoga što muči prosječnog građanina ovih prostora. Ne bih se usudio reći da je je 'Kula od karata' prosječan album jer to nije, no ne bih rekao ni da je Vlatkova gitarska magija na ovom albumu došla do potpunog izražaja. Sve u svemu, kako napisah u par redaka gore, to nije takav album. Vlatko nije vrhunski pjevač, a nije ni pjesnik koji stvara evergrin grafite koje će klinci citirati na zidove kad ih neko uznemiri. To on jasno ne pokušava biti. I to je dobro.

Stefanovski je okupio dobru ekipu na ovom projektu. Manu Katche, Gibonni, Kornelije Kovač, Nikša Bratoš i mnogi drugi pa možete zamisliti da je ovo svirački i produkcijski odlično sklopljena cjelina. Snimano je od "Šentilja do Gevgelije" a vjerujem da će Vlatko i osvojiti istu tu publiku. Mene nije ostavila ravnodušnog pjesma 'Januarska balada', a bogami ni 'Pjesma za prijatelja'. 'Ovo je Balkan' je jasna poruka sa prosječnim temperamentom, no mislim da je nekoliko muzičara proteklih godina na tu temu reklo puno više i puno snažnije. No ipak, "Nema rock and rolla dok sviraju meci…" zaključuje autor. Američka priča iz pera Makedonca na pjesmi "California" je super, dok album zatvara minijaturna instrumentalka 'Goodbye George' (šmrc, stvarno nostalgično i sa punim poštovanjem za legendu).

marko.cacanoski@sk.htnet.hr
28. srpnja 2003.