ROLLING STONES: 40 LICKS
(Virgin / Dallas; 2002.)
Svatko ima pravo na malo subjektivnosti, pa tako i niže potpisani mora priznati da mu je u onim vječnim pitanjima Beatles ili Stones, odgovor uvijek bio jasan. Onih osam diskografskih godina Četvorke njegovim je svijetom dominiralo nad svim onim godinama staža za mirovinu koje su Zločesti momci vrijedno sakupljali. Ipak, sva hapšenja zbog narkotika, mokrenja u javnosti i mijenjanja žena koja je sir Bigmouth neumorno provodio, nisu ni u jednom trenutku doveli u pitanje izvanrednost njihovih glazbenih umotvorina. Glimmer Twins (mlađim poklonicima rock'n'rolla na znanje, ovaj nadimak priljepljen je Micku i Keithu, za razliku od pseudonima Nanker/Phelge kojeg su sami odabrali i njime se potpisivali na početku karijere) ispunili su jednu od najimpresivnijih kajdanki u glazbi koju i zovemo rock.

Većinu dokaza za tvrdnju iskazanu u rečenici koja je prethodila ovoj možemo pronaći na albumu '40 Licks' (uprkos najboljoj namjeri nisam uspio pronaći prijevod koji ne bi djelovao nezgrapno). Namjera ove dvostruke kompilacije je obljetničarski predstaviti najveće uspjehe iz četrdesetogodišnjeg djelovanja sastava kojem se češće nego li ijednom drugom tepa "najveća rock grupa". Dakle, '40 Licks' igra istu onu ulogu koja je dopala albume 'Echoes' u slučaju Pink Floyd, '30 #1 Hits' Elvisa Presleya i '1' The Beatles, da spomenemo samo nekolicinu onih koji pripadaju istoj superteškoj kategoriji. Veliki plus ovoj kompilaciji ide zbog činjenice da je ovo jedini pothvat dovoljno hrabar da na istom mjestu združi golobrade bluesoljupce i okamenjenu rock-instituciju, prikazujući njihovu četrdesetoljetnu transformaciju iz početne svježine u završni stadij iza kojeg dolazi još samo senora La Muerte. Iako već postoji dovoljan broj kompilacija - 'Hot Rocks' je jedna od njih - jedina prava kompilacija koja pokriva sve faze Rolling Stones je upravo '40 Licks'.

Vratimo se činjenicama. Iako pjesme nisu kronološki posložene, diskovi pokrivaju dva razdvojena razdoblja. Tako se prvi usredotočio na zlatno razdoblje od osnutka do konca šezdesetih, dok je drugi, mahom, usmjeren ka stadionskim godinama (iznimka su 'Sticky Fingers' i 'Exile On Main Street', dva apsolutna remek-djela s početka sedamdesetih, čiji su se izvatci našli na drugom disku). Koje je razdoblje bilo kreativnije pokazuje podatak da prvi disk obuhvaća osam godina, dok drugi isto čini s četiri puta većim vremenskim razdobljem. Spomenuti drugi disk zapravo je jedino mjesto kojemu se mogu uputiti primjedbe, zbog uvrštenja četiriju do sada neobjavljenih pjesama ('Don't Stop', 'Keys To Love', 'Stealing My Heart' i 'Losing My Touch'). Otvorimo li knjigu žalbi vidjet ćemo u njoj upisana četiri istovjetna pitanja. Zašto? Zašto? Zašto? Zašto? Po jedno pitanje za svaku od četiri nadodane pjesme, napisane s glavom nasilno naguranom u cockpit automatskoga pilota. Njihovo postojanje ne bi toliko smetalo da nisu zauzele mjesto 'Lady Jane', 'Time Is On My Side' i jednoj od najljepših pjesama iz, uvjetno rečeno, druge faze - 'Waiting On A Friend'.

'40 Licks' je obavezan za dvije kategorije slušatelja: žestoke fanove (zbog ove 4 nove pjesme, iako nikako ne zavrijeđuju naći se u društvu ostalih 36) i one kojima je dovoljno imati par cd-a Micka i družine (iz razloga što se ovakve kompilacije neće skoro nagledati).

Nekoliko primjedbi (točnije četiri) ima, ali koju biste ocjenu dali albumu na kojemu se nalaze pjesme koje se kvalitetom mogu mjeriti s 'Street Fighting Man', 'Gimme Shelter', 'Satisfaction', 'Last Time', 'Jumpin' Jack Flash', 'You Can't Always Get What You Want', 'Sympathy For The Devil', 'Paint It Black', 'Beast Of Burden' i 'Brown Sugar'.

Mladen Vukšić
mladen@monitor.hr
4. prosinac 2002