JINX: 'RETRO (BEST OF)'
(Aquarius; 2002.)
S obzirom da me, srećom, nikada nije dopala obaveza pisanja nekrologa, ovaj tekst ima najtužniji povod dosada. Ne bi sve bilo tako turobno kad bi ovo bio samo jedan oproštaj od tamo nekog benda, ali Jinx nipošto nisu bili samo još jedan bend. Jinx su ništa manje nego jedna od glavnih postaja na proputovanju kroz noviju povijest domaće popularne glazbe, krunski dragulj hrvatskog popa.

Zašto ovakvi panegirici? Jesu li Jinxi to uistinu zavrijedili?, pitat će se putnik namjernik. Objašnjenje je vrlo jednostavno: Yaya je bila numero uno ženski vokal, između ostalog i zbog toga što je, osim iznimnih "tehničkih" mogućnosti (što je kod nazovi-stručnjaka nerijetko jedini parametar za prosudbu) posjedovala je osobnost u izvedbi, što je odlično funkcioniralo u naručju Cocinih maestralnih pjesama. Coco Mosquito sjajan je kompozitor, jednako sposoban umetati inteligentne tekstove u okružje priljepčive pop lepršavosti koja karakterizira kompletan opus. Što se tiče sviračke kompetentnosti, kad slušate Jinxe, imate dojam da svi instrumenti pjevaju, a primjere za takvu tvrdnju možete pronaći na mnogim mjestima. Korištenje ponavljajuće fraze na "jeftinim" klavijaturama (koje imaju boju tona sličnu vokalu) daje osjećaj naivnosti u 'Ljetu', bas linija uvoda u 'Bye bye baby bye' zvuči kao reinkarnacija nečega čemu se nisu uspjeli dosjetiti u zlatnom razloblju Motowna, duhačima bi Memphis Horns mogli staviti soli na rep, bubnjevi su lepršavi, a opet funkcionalno neprimjetni, kao neki čudni križanac Ringa i Stewarta Copelanda, gitara se priklanja "manje je više" opredjeljenju …, mogli bi ovako lamentirati do sutra, ali ovo bi trebalo poslužiti svrsi.

Postoji jedna velika razlika između Jinxa i većine ostalih. Kao i kod domaćeg filma, i za glazbu se obično kaže "dobar rad za hrvatske prilike", ali u ovome slučaju nije potrebno pridodavati opravdanja i zemljopisne atribute jer govorimo o proizvodu svjetske klase, koji dokazuje da se kvaliteta i zabava ne moraju isključivati - čak ni u našoj apokaliptičnoj glazbenoj današnjici.< S obzirom da je uz CD pridodan i bonus DVD sa svim spotovima, vidjet ćete da, na žalost, većina redatelja nije bila dorasla glazbenoj inventivnosti Jinxa, ali na sreću nisu izostavljeni duhoviti Matanićev okršaj s 'Idem tamo gdje je sve po mom' i genijalni rad braće Jalšovec kojim su vizualizirali 'Ljeto'.

PS Na pitanje "Što je slijedeće?" sjetim se dodjele Porina! Jinxi su došli preuzeti svoju nagradu za 'Idem tamo gdje je sve po mom', a u blizini se motala Nina Badrić. U jednom trenutku mi se učinilo da se još netko dosjetio nečega što mi je izgledalo sasvim logično rješenje. Nina bi se lako mogla priključiti sastavu na upražnjeno mjesto istaknute fugure - odlična je pjevačica, s osjećajem za groove, a istini za volju napokon bi dobila dobre pjesme kakve zaslužuje umjesto da je i dalje filaju s malo disko - malo funk - malo r'n'b nedorečenicama.

Tako se nadam da je ovaj Raj ipak samo mala prevara a ne kraj…

Mladen Vukšić
mladen@monitor.hr