AIMEE MANN: LOST IN SPACE
(Super Ego / Dallas; 2002.)
Prešli smo Rubikon,
Naš brod je preplavljen, kormilo je otišlo,
Štakori su pobjegli, ali ja ne popuštam…
('High On Sunday 51')

Iako je široj publici postala poznata tek nakon što su njezine pjesme oformile preko osamdeset posto glazbene podloge za izvanredni P.T.Andersonov film 'Magnolia' (sjećate li se uvrnute scene u kojoj glumci pjevaju pjesmu iz podloge?), četrdesetdvogodišnja Aimee Mann je više od desetljeća u ulozi kantautorice. Referentne točke prema kojima će se u budućnosti ocjenjivati njezin rad neće biti ni kritičarski prihvaćeni sastav 'Til Tuesday, s kojim se družila u drugoj polovici osamdesetih, ni solo radovi 'Whatever' i 'I'm With Stupid'. To neće biti čak ni dvije godine stari 'Bachelor No. 2, Or The Last Remains Of The Dodo', koji sa spomenutom glazbenom podlogom ima dosta zajedničkoga. Nominacija za Oscara pjesme 'Save Me' sa 'Magnolia' soundtracka, nesumnjivo joj je priskrbila veću količinu pažnje u narednim vremenima, utoliko su i očekivanja veća.

Kao što se da naslutiti iz citata na početku ovoga teksta Aimee Mann i dalje svoje pjesme zaogrće u jesensko raspoloženje, a narativna snaga njezinih priča razvija se na odnosima dvoje ljudi. Štoviše, tema koja ju još češće zaokuplja je kraj odnosa između dvoje ljudi, kad se broj svede na jedan. Osjećaj izoliranosti i otuđenosti dodatno je podcrtan likovnim uređenjem CD ovitka, kojeg je ilustrirao sjajni kanadski strip-crtač Seth (ispravite me ako griješim, ali držim da je upravo on napravio jednako dobar posao na remek-djelu 'Electro-Shock Blues' Eels). Svi Sethovi prazni krajolici, usamljeni ljudi oborenih glava i Aimeene elokventne percepcije bili bi nedostatni bez adekvatne zvučne potpore, no Aimee je i tome dorasla.

Album je najvećim dijelom snimljen u kućnome studiju čime su unaprijed isključeni pretjerano poliranje i instant-osjećaji izazvani bogatim gudačkim uplivavanjima. Aranžmani na 'Lost In Space' svedeni su na pravu mjeru, umjereni i decentni, da bi se prilagodili tekstovima i njezinom glasu, tako da bez ikakvoga posebnoga izdvajanja iz cjeline, svoje uloge savršeno obavljaju mukli slide, isposnički električni klavir, zvečeća gitara ili dašak elektronike. Glas Aimee Mann, odlično usklađen sa glazbenom podrškom, i na ovome albumu ispoljava karakteristike izuzetne sugestivnosti i emotivnosti (za slušatelje sa istančanim ukusom, koji još uz to gaje skonost ka profinjenijim kantautoricama, a nije im poznat opus Aimee Mann, najbliže bi je se dalo opisati kao produkt nastao miješanjem utjecaja dvaju velikih umjetnica - Joni Mitchell i Lucinde Williams). 'Lost In Space' ni u kojem slučaju nije izgubljen u svemiru (ili prostoru) već vješto izbalansiran albumu, čija introspektivnost kao da je podešena za tihe zimske sate. Pojačajte grijanje, zatvorite prozore, odvrnite zvučnike… i uživajte.

Mladen Vukšić
mladen@monitor.hr
10. prosinac 2002