ADD N TO (X): LOUD LIKE NATURE
(Mute / Dallas; 2002.)
Četvrti album Add N To (X) iznenadio me svojom apstraktnošću pomiješanom sa totalnom šizoidnošću, ali ipak jednostavnošću. Prva pjesma 'Total Out Of Water' uleti, ne znaš što te je pogodilo jer liči na svašta, onda na kraju opet na ništa; brzo završi, pustim je opet, još više skužim da se radi o suludoj elektronici, ali i zapamtim pjesmu. Na drugoj 'Electric Village' počinjem doživljavati onaj suludi ugođaj koji sam doživio slušajući prvi put EP 'Come To Daddy' Aphex Twina. Add N To (X) za sebe kažu da su morali smisliti naziv (Avant-Hard) da se ne bi mučili objašnjavanjem stila kojeg sviraju. Oformljeni 1994. odlučili su, koristeći samo stare klavijature i iste elektronske naprave, napraviti stil koji bi obuhvaćao svu glazbu koja ih je inspirirala, a koji bi bio pod okriljem elektronike. Na albumu gostuje Richard Hawley, gitarist iz Pulp, no nemojte biti pozer pa da vas to zaintrigira jer je ova glazba za razliku od Pulp totalno sumanuta i posvađana s ičim normalnim. S druge strane, ako ne volite Pulp pa vas ova informacija odbija, a volite neobičnu i originalnu glazbu, također nemojte biti pozer, nego prvo poslušajte. Evo, ja ne volim Pulp nikako, nisam baš ni neki preveliki ljubitelj Death In Vegas koji se ovdje malo osjete, ali ovo je zakon. Nevjerojatno je koliko se na ovom albumu osjeti sloboda eksperimentiranja zvukovima bez ikakvog straha. Jedino je singl 'Take Me To Your Leader' malo blesav, podsjeća na mjuzu za aerobik svemiraca.

Mislim da Add N To (X) sebi samima nisu ni malo čudni koliko su čudni onima koji ih slušaju jer koncepcija pjesama je napravljena tako da se iz tog kaosa zvukova ipak razaznaje glavna bit pjesme, samo slušatelju treba neko vrijeme. Što više album ide prema kraju pjesme su jednostavnije za slušanje, pa vi prosudite sami da li je cilj bio kamuflaža ili se jednostavno s vremenom navikneš. Zasad mi je najdraža 'All Night Lazy' (Ozzy je zadovoljan) koja zvuči kao da su Black Sabbath i Rage Against The Machine bili zarobljeni u utrobi letećeg tanjura (kakvog su ljudi zamišljali u šezdesetima) i bili prisiljeni na smrt ili svirku. Dok nisam čuo tu zadnju pjesmu nisam bio siguran dal' dečki kuže spike naših ljudi (kužite?), ali sad sam siguran. Tko ne vjeruje, neka posluša. 'Loud Like Nature' pravi je album za svakog istinskog ljubitelja sumanitosti, a tek onda elektronike.

Tvrtko Barišić
tvrtko@monitor.hr
4. prosinac 2002