Glazba - Internet MONITOR  


« na početak   « povratak

Glazba
Album tjedna
Recenzije
Nikad čuo
MP3 singl

Monitor
Monitor home
Forum
Softwarez
Belle de Jour
Info Technology
Hrvatski Web
500 linkova
Link dana
Odigo
Monitor u Vjesniku

e-mail
glazba@monitor.hr

 
  Prewitt i Prekop: Veliki zvukovi sastoje se od malih dijelova

Nakon Amerike, Japana i ponešto Europe Archer Prewitt i Sam Prekop su 12. studenog stigli u Hrvatsku, u KSET, na No Jazz festival. Nakon petog bisa sjeli smo na čašicu razgovora.

Monitor: Svatko je izdao svoj album i oba su jako melodična i orkestralna, a ipak na turneji nastupate kao duo. Kako prilagođavate muziku samo dvjema gitarama?
Prekop: Tako glazba počinje. Veliki zvukovi sastoje se od malih dijelova. Volio bih ići i na turneju s cijelim bendom i nadam se da će se to uskoro ostvariti.
Monitor: Kako ste odlučili ići na turneju kao duo?
Prekop: Ja sam ga prisilio.
Prewitt: Vratili smo se osnovama. Meni se ne čini ovo znatno različito od albuma, ali znam da je ljudima na koncertu možda čudno. Također bih volio svirati s bendom i to sa Samovim bendom.
Prekop: Ja i ovako uživam jer glazba je ovako mnogo izloženija. Iskreno, puno više radimo kad nemamo podršku benda. Svirali smo s bendom na američkoj i japanskoj turneji, ali zbog financijskih ograničenja i rasporeda na europskoj turneji nastupamo kao duo.
Prewitt: Svi imaju hrpu drugih bendova.
Monitor: Je li teško držati ljude na okupu?
Prekop: Iako često sviramo zajedno, moj bend je teško održati na okupu jer svi rade nešto drugo. Kad bi više bili na turneji bilo bi ih lakše zaključati u sobu na duže vrijeme. Loš sam u komunikaciji: Zaboravio sam nazvati Josha. Nazvao sam ga dva tjedna prije turneje i on je rekao da ima već ugovorene svirke s drugim bendom. Da mislim da je duo patetičan ne bih svirao.

Monitor: Što je sljedeće za The Sea and Cake?
Prekop: Nakon ove turneje posvetit ću se pisanju novih pjesama za bend.
Monitor: Po čemu se razlikuje glazba za bend i glazba koju predstavljate kao solo umjetnici?
Prekop: Razlika je suptilna. Pokušavam napisati najbolju moguću pjesmu. To ovisi o onom što me zanima u to vrijeme. U bendu se pokušavam odreći što više odgovornosti i dati drugima da rade što više.
Monitor: Kad pišeš pjesme, znaš li koja će biti na solo, a koja na albumu benda?
Prekop: Znao sam da ću napraviti solo, pa sam o tome razmišljao, ali mnogo ovih pjesama moglo je biti na The Sea and Cake ploči i zvučale bi sasvim drugačije. Pazim kako se radi na pjesmi, kako se razvija. Nisam tip koji dođe pred bend i kaže: "Evo, ovo sam smislio, molim vas nemojte zabrljati". Slušam što drugi kažu, mijenjam pjesmu i onda to postane The Sea and Cake pjesma. Slikam i fotografiram i to je moj solo rad, a kad je u pitanju bend mene zanima ta suradnja.
Monitor: Kako ti kako dijeliš muziku za bend i muziku za Archera Prewitta?
Prewitt: Muziku pišem s ciljem da ju svira bend i da ju snimimo. Autorski puno ne pridonosim opusu The Sea and Cake. Napisao sam svega nekoliko pjesama koje su odgovarale bendu tako da su u mom slučaju bend i solo karijera u biti dvije različite stvari.
Prekop: On naređuje svom bendu.
Prewitt: Znam što hoću. Mi to tako dugo radimo da oni već znaju što ja želim, kakvu estetiku priželjkujem. S basistom radim godinama i više mu ne moram ništa reći. Bubnjar ponekad ode u hip-hop pravcu i onda mu moram reći: "Ne, ne, na ovoj ploči neće biti hip-hop beatova".
Monitor: Zašto ne?
Prewitt: Zato što to svi rade i ja odbijam ići tim putem.

Monitor: Tvoj solo rad opisuju kao spoj engleskog folka i klasičnog popa s početka 70-tih. Slažeš li se s tom definicijom?
Prewitt: Da.
Monitor: Kažu i da predstavljaš jummy pop?
Prewitt: Šta je jummy pop?
Monitor: Nemamo pojma, ali kritičari kažu da ga ti predstavljaš.
Prewitt: Jummy kao fino, ukusno?
Monitor: Da.
Prewitt: Ne slažem se. Ispod površine moja je muzika bijesna, gorka.

Monitor: Izražavate li emocije lakše kroz riječi ili glazbu?
Prewitt: Oboje. Mislim da više radim na riječima nego na glazbi. Smišljanje melodija je zabavno. Teško je smisliti tekstove s kojima poslije možeš živjeti. Ne mislim da sam na ijednoj ploči to uspio, ali postoje trenuci gdje osjećam da sam podigao razinu. Ne želim se zadovoljiti s malim. Mislim da je važno osjećati se nelagodno, da te pjesma natjera na razmišljanje. Ako je sa svakom pločom sve neugodnije to znači da sam sve ogoljeniji i ranjiviji. To je u biti osobina umjetnosti.
Monitor: A ti? Tekstovi ili glazba?
Prekop: Mrzim pisati tekstove. To uvijek ostavim za kraj.
Prewitt: Ali si dobar u tome. Znam neke pjesnike koji su mi rekli da bi trebao objaviti zbirku pjesma.
Prekop: Ne znam. Riječi je jako teško pisati. Riječi i muzika su isprepleteni, ne postoje odvojeno.
Prewitt: On je jedini pop pjevač koji scata i psuje.
Prekop: Ja volim proste riječi. Večeras sam zaboravio sve riječi prve pjesme, pa sam izmislio cijelu pjesmu. Znao sam otprilike o čemu se radi, ali se nisam mogao sjetiti riječi.

Monitor: Ti si iz umjetničke obitelj, misliš da će tvoja djeca tim stopama?
Prekop: Moj brat je 16 godina mlađi od mene. Jako mi je sličan, radi muziku i zaglibio je u umjetnost. Jako brinem za njega, bojim se da mu se neće posrećiti makar radi jako puno. Baviti se umjetnošću je jako teško i rijetko bivaš nagrađen.
Prewitt: On će biti puno bolji od tebe.
Monitor&Prewitt: Ha, ha, ha...
Prekop: U zadnje vrijeme govori o povratku u školu da bi mogao biti učitelj i to je u redu, ali kad sam se ja probijao išao sam glavom kroz zid. Nikada nisam imao posao, bio sam bez novaca cijelu vječnost, bezglavo sam se bacio na skladanje i umjetnički rad. Činilo mi se da nisam imao izbora. Ti si mi savjetovao da odustanem.
Prewitt: Da.
Prekop: Moram ga nagovoriti da se potpuno preda umjetnosti i riskira.

Monitor: Slikaš li i sviraš u isto vrijeme?
Prewitt: Ja radim na stripu pa kad mi dosadi uzmem gitaru i sviram ju sat vremena.
Monitor: Koji je omjer slikanja i muzike?
Prekop: U zadnje vrijeme više sviram. Ovim albumom bavit ću se dvije godine. Prvo pisanje i snimanje, sad turneja. Dugo to traje. Slikao sam ovo ljeto.
Monitor: Što predstavlja crtež žene na naslovnici?
Prewitt: Enigmatsko dijete prirode. Bulji u tebe i izaziva te. Na naslovnici je šumska nimfa.
Monitor: Radiš naslovnice i za druge?
Prewitt: Samo za prijatelje, ali ne mogu reći da sam uvijek zadovoljan s tim radovima. Ako su menadžeri umiješani onda to obično ne ispadne dobro. Napravio sam jednu za novi album basista iz Yo La Tengo. To je bilo zabavno, on mi je prijatelj.

Monitor: Kako ide tvoj strip 'Sof'Boy'?
Prewitt: Radim na novoj epizodi. Crtam ga od 1993. tako da osjećam da se razvija i postaje bogatiji, ali to je još uvijek glupi slapstick humor. Počeo sam ga raditi kao reakciju na pametne i arty stripove, želio sam napraviti nešto smiješno.
Monitor: Kakav je tvoj junak?
Prewitt: Htio bih biti više kao on, on se svemu smije.
(Ljudi iz KSET-a nas izbacuju van)
Prewitt: Svi drugi su još ovdje, jebe mi se. Ovo se događa u svim klubovima svugdje na svijetu. Nema veze gdje si; sviraš, ljudi dođu, koncert je rasprodan, no stižu redari i žele te odmah izbaciti van. To se događa svugdje - Boston, New York - rasprodano, odličan koncert i na kraju "goni se van"!

Monitor: Tvoj strip je reakcija na ozbiljne stripove. Nisu li Chris Wareovi stripovi ozbiljni?
Prewitt: On je genij stripa, nitko mu nije ni blizu.
Monitor: Ali on je smrtno ozbiljan.
Prewitt: Pa je, ali je i smiješan jer je tako mračan i tako pun prezira prema sebi.
Monitor: Dobri ste si?
Prewitt: Da, živi niz moju ulicu.
Monitor: Je li privatno veseo?
Prewitt: O ne! Sad je dobro, ima malu bebu, ali bio je spreman raznijeti si glavu. Jako je nasilan, baca stvari okolo, eksplozivan je, ali postaje bolji, mirniji.
Monitor: Napisao je pjesmu o 'Sof'Boyu', kako to zvuči?
Prewitt: Ragtime. Odličan je ragtime svirač, bio je čudo od djeteta. Bio je mali klinac kad su ga vodili na turneje.
Monitor: Svirao je na tvojoj ploči?
Prewitt: Da, ali poslije ga je bilo sram. On ne voli pop muziku, voli staru muziku, sve suprotno modernom životu. Okružuje se stvarima koje ga smiruju. Cijela njegova kuća je kao tihi muzej, puna starih stvari. Doma je i čuva dijete, a žena radi. Baca i razbija stvari, a beba spava.
Monitor: On se bavi i dizajnom, tebe to ne zanima?
Prewitt: Ne. Mislim da on pokušava promijeniti vizualni svijet. Jaka je ličnost i želi napraviti stvari koje želi gledati, želi se okružiti vizualnom ljepotom i savršenošću. Ja nemam tu potrebu.
Monitor: Ljudi sad ozbiljnije shvaćaju stripove. Zašto?
Prewitt: Jer je hip, jer je trendy. Sad proizvode coffeetable knjige i to je sad jako lijepo imati na stoliću pred telkom. Tako je divno listati grafičke novele makar bile sranje.
Prekop: Ja volim pravu umjetnost.
Monitor: Što je prava umjetnost?
Prekop: Slikarstvo.
Monitor: Koja vam je omiljena od svih umjetnosti kojima se bavite?
Prekop: U zadnje vrijeme fotografija.
Prewitt: Glazba.
Prekop: I meni je muzika OK.
Monitor: U slobodno vrijeme?
Prekop: Ne znam, razvio sam čudan odnos s muzikom.
Monitor: Kaj slušate?
Prekop: Samo slobodnu improviziranu muziku, neke vrste reggaea, predratni blues, nešto starog američkog folka.
Prewitt: Jummy pop.
Prekop, Prewitt & Monitor: Ha-ha-ha…

Prewitt: Samo klasiku, po mogućnosti solo klavir, Bacha i Chopina.
Monitor: Koji su ti omiljeni stripovi?
Prewitt: Chris Ware, Daniel Clowes, Debbie Drechler, 'Meatcake' od Dame Darcy, Adrian Tomine. Ima ih još. Volim stripove, to je divna umjetnička forma.

Monitor: Možete li nam nabrojati svojih pet omiljenih stvari?
Prekop: Cigarete, pivo, bijelo vino, crno vino i…..
Prewitt: Moja žena. Ostalo je nebitno.
Prekop&Monitor: Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaa!




Razgovarale i fotografirale
Zrinka Horvat
zrinka.horvat@ina.hr

i Ivana Markov
ivana@monitor.hr
Ivana Markov
17. studeni 2005.

Copyright © 1996. - 2004. Internet MONITOR
 
 
Linkovi:
Sam Prekop

Archer Prewitt