Glazba - Internet MONITOR  


« na početak   « povratak

Glazba
Album tjedna
Recenzije
Nikad čuo
MP3 singl

Monitor
Monitor home
Forum
Softwarez
Belle de Jour
Info Technology
Hrvatski Web
500 linkova
Link dana
Odigo
Monitor u Vjesniku

e-mail
glazba@monitor.hr

 
  Gitare su u glavi
dEUS - veliki bend iz male Belgije

Plaza Real kafić je u kojem sam provela ugodno poslijepodne sa violinistom, pa ujedno i klavijaturistom dEUS, Klaasom Janzoonsom iz Antwerpena u Belgiji. Razgovarali smo o dEUS i Klaasovim planovima za budućnost. Klaasov boj telefona i mjesto na kojem sam ga našla dao mi je Tom Barman, pjevač i pisac većeg dijela pjesama koje su na vrlo poseban i jedinstven način odsvirali i otpjevali melodični dEUS na albumima 'Worst Case Scenario', 'In a Bar, Under The Sea', 'My Sister=My Clock' (EP) i 'The Ideal Crash' . Ono što je kod tog benda najznakovitije, je upotreba mnogih instrumenata, čije melodije ponekad ne zvuče specifično za taj instrument. Pjesnički dar Toma Barmana svakako da je dao na velikoj težini stvaranja tog benda. On i Klaas jedini su izvorni članovi dEUS jer se postava mijenjala. Gitarist Daany koji živi u Gentu osnovao je svoj bend Viv la Fete na čijem sam koncertu bila na Cuba Nights u starim hangarima u osmom mjesecu u Antwerpenu pokraj rijeke Schelde. Odličan bend, vraški dobre ideje, svirka, miksevi zvuka osamdesetih kao pjesme 'Voyage' i techna. Tom Barman radi svoj prvi film na ulicama Antwerpena o običnim ljudima i vrlo je uzbuđen jer je napisao scenarij, režira i možda glumi, nismo stigli o detaljima, a i bio je previše zauzet. Iako su od stare ekipe u bendu još samo Klaas i Tom, bend još uvijek egzistira i završili su ljetnu turneju, koja je bila više nego uspješna. Klaas je sjedio mamuran u Plaza Real na stepenicama kad sam mu rekla da sam iz Hrvatske i on me nije razumio što je to? Mislio sam da si ti iz Velike Britanije. Tako mi britanski izgledaš i ponašaš se kao djevojke iz Londona, koje poznajem.

Jesi li ikad bio u Hrvatskoj? Znaš li gdje je? Želiš li svirati u Hrvatskoj?
Ha, pa ne znam. Ako želiš otići negdje i svirati onda prvo organizatori koncerata iz Hrvatske moraju nazvati našeg menađera, koji onda zove bookera, koji onda kontaktira kuću za koju snimamo ploče i onda tek gledaju i dogovaraju o mjestu gdje bi svirali. Često je to vrlo komplicirano jer putujemo sa mnogo ljudi pa sve skupa košta puno novaca. Uvijek sviramo za neku veliku svotu novaca jer u protivnom ne napravimo nikakav profit, više izgubimo nego zaradimo. Taj problem je i razlog zašto nikad nismo otišli negdje daleko, kao u Australiju. Tamo bi zaista željeli otići i ljudi nas tamo žele čuti, ali toliko je sve zajedno skupo da nam to radi velike neprilike.

Što misliš koji je razlog popularnosti DEUS u Izraelu i Portugalu?
Razlog popularnosti DEUS u Izraelu je više zbog MTV-a. U početku smo bili puno na MTV-u, sad više ne jer se potpuno promijenio, više na r'n'b i hip-hop. Ali '93, '95 i '96 bili su više okrenuti alternativnoj glazbi i zato smo se više vrtili. I problem je što oni imaju samo MTV jer nitko nikada ne svira u Izraelu, pa onda ono što vide na MTV-u to vole. U Portugalu je drugačija stvar. Kao Belgija, to je mala zemlja i ako živiš u maloj zemlji onda imaš puno više utjecaja izvana. Ako gledaš Spredi na primjer, oni imaju snažnu kulturu i većinom slušaju španjolsku muziku. Teško da će slušati neku drugačiju glazbu. Portugal je mali i zato oni traže nešto drugo i zato smo popularni u Portugalu.

Zašto si odlučio otvoriti ovaj bar?
Živim na Boheraugu već šest godina. Ovdje je malo kao u Marokanskom getu, možda pretjerujem, ali je Marokanska četvrt, pa vidiš samo Marokanske kafiće. Želio sam imati kafić. Zapravo, nisam želio imati kafić, već sam želio biti u mogućnosti otići u kafić u svom susjedstvu, ali nitko nije otvorio kafić pa sam to napravio ja, rekao sam si: 'Pa ako nitko neće, ja ću!'. I svi su mi jako zahvalni, svi mi govore: 'Ah, konačno imamo kafić u susjedstvu'. Jer ovdje ima puno ljudi koji nisu Marokanci i ljudi mojih životnih navika koji ovdje žive i ako žele otići na piće moraju ići skroz do grada.

Zašto ne idu u Marokanske?
A, pa zato što je drugačije. Ne možeš čak ni piti alkohol. U Marokanskim kafićima ima samo čaja i vrlo je intimna atmosfera. Ono, ako uđeš u kafić svi bulje u tebe u stilu: "Koji kurac ti radiš ovdje?" Tamo se naprosto ne ide.

A kako je onda sa ženama?
Možeš otići tamo, ali je…Ne znam. Tu i tamo odem u Marokanski kafić koji je tu u blizini kupiti čaj od mente i mentu, ali me svi uvijek gledaju. Mislim, neće me napasti ali me gledaju. Mislim, vrlo su prijateljski raspoloženi, ali multikulturalnost nije laka.

Dobro, a koji su ti ostali planovi u životu osim Plaze Real?
Pisao sam glazbu za film ali se to nije dogodilo, film nikad nije bio realiziran zbog nekih razloga, ali ja sad imam tu glazbu, nekoliko pjesama i ponovo sam počeo raditi na njima jer su snimljene u kraćoj verziji za film. Sada ću ih pokušati snimiti za album i tražim dobre muzičare. Ali ne znam kako i kada će se to dogoditi…Upravo sam dobio e-mail od jednog francuskog šansonjera, koji je bogat i slavan, Kristofer. I on me želi kao klavijaturalistu. On je poznat po pjesmi 'Nataly'. Znaš? "Je te trie Nataly…Nananna…" (pjevušio mi je Klaas mamurnim glasom). On ima taj vrlo ženstven glas, vrlo visok.

Znači nastavljaš se baviti glazbom?
Klaas: Da. Mislim, bavim se različitim stvarima. Radim svoj muzički dio, ali postoji i organizacijski dio mog života. Volim glazbu, ali ako radim samo glazbu, ponekad se toga zasitim, glava mi blokira i poželim od toga pobjeći, kao da moje uši više ne čuju od silne glazbe. Tada moram raditi nešto drugo pa sam u ovoj zgradi započeo neki projekt. U ovoj zgradi postoji jedan veliki prekrasan magazin, skladište i sad radim na obnovi tog prostora. Paše mi samo fizički raditi, kao rušiti zidove ćekičem jer onda ne moram ništa misliti, ne moram misliti na glazbu i to me opušta pa se onda muzika sama stvara u mojoj glavi dok radim. Vrlo je stimulirajuće.

Radit ćeš tamo svoj radio?
Radio? Pa da, imao sam tu ideju. Kada bi radio radio onda bi bio neki anarhistički, ne kao Radio Centraal oni su prekomercijalni i ima više reklama nego glazbe. Ovaj bi bio nešto radikalniji, sa radikalnijim programom sa puno glazbe, dobre glazbe. Ali ideja o ovoj zgradi je da bih želio napraviti pravi mali grad, ovdje je ovaj mali bar, iza je mala uličica koja se uklapa odostraga gdje bi napravio mali restoran.

Imaš novac za te radove?
Klaas: Nije to tako skupo.

Dobro onda. Možeš li mi malo pričati o tvojoj muzičkoj obitelji?
Klaas: Da, a kako to znaš?

Rekla mi je Nadine. (Nadine je moja prijateljica iz Njemačke koja je jedno vrijeme radila na Vivi 2).
Da. Rođen sam u muzičkoj obitelji koji nisu baš bili hipiji, ali su pokušavali živjeti vrlo blisko sa prirodom. Sve su sami uzgajali i sami proizvodili. Imali smo životinje, čak smo i štrigali ovce i radili svoju odjeću. Naravno, moj otac je izrađivao neke instrumente, a moja majka je svirala violinu. Bilo je uvijek u kući vrlo lijepe glazbe, dosta narodne i etno glazbe iz Francuske, Skandinavije, ciganske glazbe. Takvu glazbu su uvijek svirali. I naravno ako odrasteš u takvoj obitelji onda je posve prirodno da sviraš neki instrument, to je bilo nešto što se u našoj obitelji podrazumijevalo. Sva djeca su izabirala svoje instrumente.

I ti si izabrao violinu jer ju je svirala tvoja mama…
Ne. Izabrao sam violinu jer sam bio zaljubljen u taj ciganski zvuk koji je vrlo tužan, melankoličan, pomalo tragičan… I ja sam možda romantična osoba. I od kad sam čuo tu glazbu ponijela me i poželio sam svirati violinu.

Sviđa li ti se glazba Gorana Bregovića?
Da, apsolutno ! Ali ne ona glazba gdje koristi previše groznih, kičastih zvukova sinthesizera, ali druge mi se sviđaju.

Ciganska glazba ti znači leži….
Klaas: Iako nikad nisam naučio svirati kao Cigani, razvio sam potpuno drugačiji stil. S četrnaest i petnaest godina sam ušao u pop glazbu. Počeo sam svirati gitaru. Tada sam želio svirati u bendu ali nisam dobro svirao gitaru pa sam pomislio kako isto tako mogu svirati violinu.

Kad već spominješ stil, kako bi ti nazvao svoj glazbeni stil?
Moj stil? Možda… Ne znam, još uvijek imam flamanske narodne glazbe u svojim prstima, ponekad mi pobjegne, ali to nećeš nikada čuti, znam to. Osim toga uvijek se pokušavam uklopiti u muziku koju sviram. Najčešće u muziku koju sviram za druge ljude dodajem poseban zvuk koji nije prepun folka. Ponekad koristim jednostavan zvuk koji se ponavlja ali na posve neprepoznatljiv način kao u pjesmi 'Suds&Soda', mora biti nešto vrlo jednostavno da se pjesma ne zasiti. To je kako ja sebe vidim. Jednostavno ponekad ne zvuči kao da sviram violinu, to je puno interesantnije nego da pokažem kako brzo mogu svirati.

Kada si počeo svirati sa DEUS?
Kada mi je bilo sedamnaest godina u srednjoj školi. Imao sam priliku ići sa DEUS na turneju po Španjolskoj i tako je sve počelo…. Ali svirao sam prije nego što sam počeo u DEUS, no najviše sam svirao na ulicama jer mi je bilo 17 i trebao mi je novac, napustio sam školu. Tako sam svaki dan svirao na ulicama gdje sam sretao ljude. Ponekad sam svirao za bendove ali nikada ništa nije postalo jako ozbiljno.

Aha, sreli su te na ulici i Tom Barman je povikao: "Uzmimo ga u bend, mali odlično svira!"
Zapravo ima jedan bar u kojem se skupljaju ulični svirači i tamo je bio malen podij gdje se sviralo za tri piva i mogao si ići uokolo sa šeširom i moliti novac. Stefan mi je rekao da me žele u bendu jer su i oni svirali u istom baru svaku noć pa su znali kako sviram i bilo je lako skupiti sve muzičare.

Kad si upoznao Toma Barmana? Čini se da si mu jako drag, bar prema tome kako me je uputio k tebi…
Stvarno? Kod njega je teško znati što voli…Upoznao sam ga te godine, ali on dolazi iz potpuno drugačije priče. On je iz bogate obitelji, ali to pitaj njega.

Da, ali on je sad potpuno zaokupljen svojim prvim filmom. Napravila sam fotografije kako radi film. Kaže da radi film o običnim ljudima…
Da, ima bizarne ideje, ali on je jako dobar dečko, vrlo talentiran. Sretan sam što ga znam, samo vrlo je teško znati što on misli. Vrlo je čudan tip, potpuno je za sebe. Znam ga već više od deset godina i ponekad imam dojam da ga zapravo ne znam, ali to nije važno jer zapravo možemo zajedno raditi.
Uglavnom Tom Barman piše pjesme…
Uglavnom, on radi nekoliko stvari u isto vrijeme. On piše glazbu, i ako ne paše DEUS on ju proda drugim bendovima, ali to radimo svi. Kao što i ja pišem glazbu za druge jer ne pišem liriku i zato se ponekad ne uklapaju sa DEUS, ali ponekad paše nekom drugom solo izvođaču ili bendu, pa ju prodam.

Kako to da si napustio školu?
Znaš one 'Art schools' gdje samo navuku ljude u klopke? E, pa takva škola je bila moja.

Nisi ju volio? Volio sam ju, ali nisam želio sjediti unutar nje jer sam već sve znao, sve je to u meni. Znaš, te škole privlače ljude koji nigdje ne mogu uspjeti pa idu u 'Art Schools', pa je u tim školama možda 10% ljudi zapravo zaista zainteresirano za umjetnost. Samo se prave da sve kuže i da je to ono što žele.

Možda su na drogama…
U mojoj školi je baš tako i bilo, očajno. Svi su se drogirali, pa čak i u školi. Mislim, ja nisam. Drugi su. Nemam ništa protiv droga ali ih jednostavno ne volim. Iako ih ponekad uzimam ali ništa strašno, ono, nemam ništa protiv pa tu i tamo probam nešto lakše.

Dobro, Klaas kako su dEUS bili krenuli?
Bend je već postojao, Tom Barman, Stefan i neki tip, ne sjećam se imena, i Daany je došao zadnji. Ja sam počeo svirati violinu na početku samo za tri pjesme, ali onda sam ostao samo ja i Tom, svi ostali su otišli iz benda.

Dakle, misliš li da su dEUS jedinstven band?
Nikad nismo imali ideju o tome kakav bend želimo biti ili nikad nismo mislili da ćemo postati ovakav bend ili imitirati nekoga. Samo… Samo smo se zafrkavali i postali ovo što jesmo sada, čak i bez promjene ljudi unutar benda, prvi je album posve drugačiji od zadnjeg, ali ima taj dEUS zvuk. Uvijek ima taj poseban zvuk, koji nas obilježava, pa čak i onda kad je dobro poliran. Zadnji album je vrlo popularan i vrlo čudan, ali na dobar način. Slušajući Tom Waitsa poslije dvadeset godina on i dalje radi točno istu glazbu, u početku sam ga volio i još ga volim, ali sad kad sam slušao njegov zadnji album bilo mi je malo zasitno.
Da, ali on je dobar pjesnik…
Da, jer uzima puno droge.

Da, ali i alkohola.
Ne. On ne pije. On to glumi.

Aha?
Istina je! Mi imamo istu izdavačku kuću.

Pa onda sve znaš o Tomu Waitsu?
Klaas: Ne znam ga osobno, ali tip koji je uvijek sa Tom Waitsom mi je rekao da on ništa ne pije, da samo glumi. Prije je puno pio, ali sad više ne. Ali on je čudna osoba.

Aha, vrlo dobro. I dEUS su se odlučili dalje razvijati?
Da naravno. To je poanta svega, ali najvjerojatnije bez Creiga (bubnjar). I, kao i uvijek dogovorit ćemo se da ćemo napraviti neki elektronički-dance hit album, a završimo sa baladama. Ovaj put smo se dogovorili da će album biti elektronički dance techno.

I zato Creig više ne želi biti dio dEUS?
Vjerojatno. On ne voli elektroničku, techno glazbu.

Svirat ćete s nekim DJ-ima na slijedećem albumu?
Možda. Imamo ideje, ali nemamo planove. Ne znamo čak ni kad ćemo se početi usklađivati. Ali imamo dobre kontakte s DJ-ima. DJ Bons (možda sam krivo čula) čula si za njega? Ima hit "Sugar daddy, sugar daddy, ooo". Potpuno zvuči kao Prodigy. Mislim da su oni ukrali njegov saund. Ali to nema veze, jer on je jako popularan DJ. Jako je dobar u tome što radi i može dobiti puno različitih zvukova i puno originalne muzike.

Tom Barman je prvi Belgijanac kojeg sam upoznala i prije tog zlatnog trenutka mislila sam da su svi Belgijanci pedofili….
Ne, to je odveć lako misliti. Mislim, da je jednaka količina pedofila svugdje u svijetu. Ima ih i u Ljubljani i Zagrebu.

Da, trebao bi doći tamo i provjeriti.

Kad smo već tu, ima li ikakvih planova za dolazak dEUS u taj dio Europe ili kaj se veli, istočni? Pa, bar Budimpešta?
Pa, sad. Prvo ćemo napraviti prvi album a onda ćemo vidjeti.

A i morat ćemo pričekati film da se završi, a to će potrajati.
Da.

A što sa filmom? Znaš li ti što o Barmanovom filmu?
Ništa ne znam, ništa ga ni ne pitam, a on mi ništa ni ne govori. Pogledat ću ga u kinima.

Kako će se zvati film, znaš li to?
'Anyway The Wind Blows'.

Možda ga uspijem nešto o tome pitati, ako ostanem ovdje još tri tjedna. Mogu li dobiti posao u tvom baru i pomoći…
Tomasu.

Dobro, vidim da je to osjetljiva tema. A što je sa tvojim slikama? Slikaš li još?
Ne. Ja više ne slikam. Zapravo sam to posve zabravio. Možda se jednog dana probudim i pitam se: "Hej, gdje su mi slike?". Kao dijete sam samo slikao i svirao violinu, čudno kako je sve nestalo. Mislim da je to zbog škole, jer tamo smo stalno morali slikati.

Jesi li zadovoljan sa zadnjom turnejom dEUS?
Ne, nisam. Bila je previše kratka. Bilo je zabavno stajati na stageu ali na kraju sam bio sjeban jer se nešto dogodilo mojem synthesizeru i onda je bilo gotovo. Drugi put će biti bolje, a onda opet sranje, zar je već gotovo? Imat ćemo turneju za godinu dana, vrlo čudno. Ali nema veze ionako sam zauzet tako da imam što raditi.

Možeš li izvoditi svoju glazbu?
Ne mogu, jer ne mogu sam izvoditi sve instrumente u isto vrijeme. Ali možda osnujem svoj bend. O tome sam razmišljao i već sam imao nekoliko pokusa.

Koliko dugo niste svirali?
Dvije godine i pol.

I kako je bilo ponovo zasvirati stare pjesme? Kao da se nikad niste ni prestali?
Tako nekako…Pa nije bilo teško, brzo smo ušli u kolotečinu i brzo smo se zagrijali, zaista kao da nikad nismo imali pauzu, ali to je zbog toga što smo ranije puno svirali zajedno, osam godina nije malo. Nisam znao što da očekujem i kad smo počeli, nisam znao ništa, sve sam zaboravio. Nisam znao koji je ključ, kako moram svirati, ništa, ništa…Ali nakon nekoliko dana mi se sve vratilo, vrlo brzo.

Koliko ste dugo vježbali za turneju?
Deset dana ili dva tjedna, tako nekako.

I želiš li doći u Hrvatsku, Klaas?
Da, naravno da to želim! To mi je najdraža želja! Mislim da ću voljeti sve ljude tamo…Iako, nisam baš siguran, ali neke sigurno hoću.


Pričala i fotografirala:
Danijela Stanojević
estera@monitor.hr

11. listopada 2002.

Copyright © 1996. - 2000. Internet MONITOR
 
 
Diskografija
'Worst Case Scenario', 1994.
'My Sister = My Clock' EP, 1995.
'In A Bar, Under The Sea', 1996.
'The Ideal Crash', 1999.
'No More Loud Music: The Singles', 2001.

Postava benda
TomBarman - pjevač
Klaas Janzoon - violinist
Bivši članovi benda
Stef Kamil Carlens - gitara
Gino - bas
Kris Daans - bubnjevi
Oly Defosse - harmonika
Mark Meyers - gitara
Mark Willems bubnjevi
Rudy Trouvé - gitara
Craig Ward - gitara
Jules De Borgher - bubnjevi
Dany Mommens - bas

Linkovi
Službeni site

Dar od boga

Bend koji je sve započeo

Neslužbeni homepage

Staro ali lijepo

Intervju s Barmanom